Waarom heeft een ingespannen paard oogkleppen en een bereden paard niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
7.1K

Het beste antwoord

een paard voor de kar begeeft zich vaker in het verkeer en op de verharde weg (daarom zijn de meeste tuigpaarden vierkant beslagen -alle 4 de hoeven dragen hoefijzers)

een paard onder het zadel (bereden paard) is meer bezig met de andere takken van de sport (waarbij de bekendste dressuur, springen en western rijden zijn)

omdat een paard kan schrikken van hetgeen er in zijn gezichtsveld komt kan je oogkleppen gaan gebruiken.
als je minder ziet kan je van minder dingen schrikken.

normaal zal een paard voertuigen aan horen komen, maar door het rammelen van een kar, het praten van de mensen in de kar, en het welbekende geluid van de paardenhoeven is het evenwicht tussen zicht en gehoor zoek. het auditive en visuele waarnemen is dus in een ander balans wat onrust kan geven. met het 'spelen' van oog kleppen kan je hierin verandering aanbrengen.
sommige paarden vinden het lopen zonder oogkleppen geen probeem, anderen worden hier juist rustiger van.
natuurlijk kan je een paard ook laten wennen aan het dragen van oogkleppen.

een paard zal in de wei willen kijken naar wat hij hoort, voor de kar is dit natuurlijk niet handig. doet een paard dit wel noem je het een 'kijkerig' paard, en zal juist dit een goede kandidaat kunnen zijn voor een hoofdstel met oogkleppen.

soms lopen er meer paarden voor de kar. omdat de 2 pk's niet gelijk op hoeven te gaan kan het voorkomen dat je 1 paard niet zo lekker in de stengen loopt (ander tempo dan het andere paard) dus 1 wil je er bijsturen met de zweep. zonder oogkleppen zullen beide paarden de zweep aan zien komen en hun pas versnellen. maar dit is natuurlijk niet wat je wilt. het gebruik van oogkleppen kan er dus aan bijdragen dat de paarden afzonderlijk van elkaar beter te corrigeren zijn dan wanneer de paarden geen oogkleppen dragen.

bij sommige paarden zijn oogkleppen een uitkomst. bij andere paarden weer niet (die worden er hypernerveus van. het is een misverstand dat je paarden onder het zadel (bereden paard) niet kan rijden met oogkleppen. voor een kijkerig paard kan het juist een uitkomst zijn omdat deze hier veel rustiger van zal worden en toegankerlijker is voor de hulpen van de ruiter (het sturen is hier 1 van)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw wat een antwoord +
nooit bij stilgestaan dat er zoveel achter paarden mennen zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat weet je veel ! Geweldig ! +je staat er al

Andere antwoorden (5)

Zodat hij nergens van kan schrikken of bang worden want dan slaat hij mischien op hol. Als je hem berijd heb je beter controle over het paard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
he sorry dat iemand je een min geeft.8k vind het een heel goed antwoord.idd als je op een paard rijd heb je veel meer controle mocht het ergens van schrikken.
DIKKE plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het zelf kunnen bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min kwam van mij, het blijkt wel dat de kennis niet verder gaat dan de playmobil paardjes. op zich geen ramp hoor, maar het geven van een dergelijk antwoord is dan niet slim omdat het van geen kant klopt
Zodat ze niet afgeleid worden. Waarom dat bij bereden paarden niet zo is weet k nie maar ik denk omdat je die veel makkelijker in de gaten kunt houden en makkelijker besturen kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oogkleppen moeten voorkomen dat een paard schrikt van onverwachte bewegingen achter hem. De oogkleppen moeten daarom zo groot zijn dat het paard er niet onderdoor kan kijken. Aan de bovenzijde van de oogkleppen zitten de windriempjes bevestigd. Deze zorgen ervoor dat de oogkleppen op hun plaats blijven zitten. Op de oogklep bevinden zich soms kleine ornamentjes in de vorm van een monogram of initialen. Bij een enkelspan tuig zit dit op beide oogkleppen, bij tweespan tuig vaak alleen aan een kant, de buitenzijde die zichtbaar is.
Er bestaan 3 soorten oogkleppen:
ronde; deze worden meestal toegepast bij presentatietuig
vierkante / rechthoekige
halfrond; waarbij het paard wel zijwaarts kan kijken. In de drafsport worden deze vaak toegepast en soms bij nerveuze paarden.
De oogkleppen zitten goed als 1/3 boven het oog uitkomt en 2/3 onder het oog zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel uitgebreid antwoord maar niet egt antwoord op de vraag ntl ;) al is die min nier van mij..
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bovendien zien zij met oogkleppen op de koets - of ander rijtuig - achter zich niet. Paarden begrijpen niet dat zij het zelf zijn die de koets trekken. De koets kunnen zij als achtervolger beschouwen, waardoor ze op hol kunnen slaan.
Dat doen ze omdat een paard uit een schrikreactie op hol kan slaan als deze voor een wagen ingespannen staat met als gevolg ongelukken.En de koetsier kan het paard niet meer snel corrigeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan hij nergens van schrikken.
en let die goed op.
als je er op zit kan die wel makkelijk vluchten
maar als hij ingespannen staat.
kan het gevaarlijk worden.