Wat is allemaal nodig om thuis yoga te doen?

Heb ik speciale kleding nodig? En moet ik dvd's aanschaffen? Of zijn er ook boeken? Het liefst een lijstje of het een of ander

Weet jij het antwoord?

/2500

je kan dvd's huren, of een persoonlijke leraar inhuren, je kan op internet kijken voor hulpsites die je kunnen helpen met bepaalde bewegingen, of andere belangrijke benodigdheden, zelf zou ik in sportkleding gaan oefenen in de toegevoegde bron staat een site die wellicht handig kan zijn

Bronnen:
http://home.scarlet.be/~tsj38143/zaallessen.htm

Speciale kleding: zolang het niet knelt en je je er vrij in kan bewegen, is het geschikt. DVD's en boeken: kan allebei, net wat je wilt. Het aanbod is groot genoeg. Ik zou echter toch aanraden om minstens één beginnerscursus buitenshuis te doen. Yoga vraagt meer van je spieren dan je zou denken, en je kunt je er - hoe rustig het er ook uitziet - wel degelijk mee blesseren, zeker als je niet echt weet wat je doet. Verder: een matje (yogamatje, aerobicsmatje, desnoods een slaapmatje dat je nog hebt voor het kamperen) is aan te raden, zeker als je harde vloeren hebt. Verder nog nodig: helemaal niets. Je hebt geen muziek nodig, je hoeft geen speciale wierook of kaarsen te branden, of wat er tegenwoordig verder nog maar in de handel is met het label 'yoga' erop geplakt. Dat is allemaal franje.

Een yoga voor dummies boek Een matje Een CD met Hare Krishna nummers Een pul bier Tijgerbalsem En een vrachtwagenchaffeur

Als je nog nooit yoga hebt gedaan, lijkt het me ab-so-luut géén goed plan dit op eigen houtje met een dvd te gaan doen. De bewegingen die je bij yoga maakt, zijn nl. zó moeilijk om goed te doen in het begin, dat je dit echt niet voor elkaar krijgt. En omdat je door de bewegingen niet juist uit te voeren je lichaam behoorlijk zou kunnen beschadigen (vooral je rug!!), raad ik je met klem aan, voorlopig naar yogaklas te gaan. Na een aantal jaren (nee, niet maanden....járen!!!) kan je dan zelf yoga beoefenen. Het is bovendien heel fijn, om in een groep yoga te doen. Het helpt je, je gedachten uit de dagelijkse tredmolen te halen, en je goed te concentreren. Vooral bij de meditatie/ontspanning op het einde is dit een enorm voordeel. DVD's, boeken en speciale kleding zijn er natuurlijk in alle maten en kleuren : met een gewoon 'thuispak' uit de grabbelbak van de Blokker gaat het prima, is mijn ervaring. Wat wel loont, zijn sokken met van die anti-uitglij-bobbeltjes eronder - toevallig op dit moment te krijgen als Valentijnsaanbieding, alweer bij de Blokker. Vooral in de winter is het heerlijk om met goede, stroeve sokken je oefeningen te doen, omdat de vloer toch vaak kil is. En voor 's avonds thuis zijn ze natuurlijk ook heerlijk.

Er zijn verschillende vormen van yoga, afhankelijk daarvan moet je kijken wat je nodig hebt. (onderste bron linkt je door naar een site met benodigdheden voor alle vormen van yoga) Hatha yoga Met Hatha yoga wordt het bewustzijn via het lichaam ontwikkeld. De houdingen hebben een reinigende werking op lichaam en geest. Bij Yoganeyes wordt Hatha yoga gegeven volgens de Iyengar methodiek. Ook wordt er Flow yoga gegeven. Dit is een dynamische vorm van yoga waarbij de houdingen op het ritme van de ademhaling worden uitgevoerd. Raja yoga Raja betekent koninklijk. Bij deze yogavorm gaat het om het ontwikkelen van zelfreflectie en het bereiken van contemplatie door middel van meditatie. Karma yoga Karma betekent actie. Achter elke actie zit een reactie en een gevolg. In Karma yoga gaat het erom dat je je actie/plicht Bhakti yoga Bhakti betekent toewijding. Het is de toewijding aan God. Het beoefenen is middels zingen, dichten of liefdadigheidswerk. Er is geen lichamelijke actie betrokken, zoals bij Hatha yoga. Jnana yoga Jnana betekent kennis. Het gaat om het ontwikkelen van de kennis tussen waarheid en onwaarheid waarbij er verder wordt gekeken dan wat goed of plezierig is. Bijvoorbeeld: chocola is lekkerder dan een appel maar het is een feit dat een appel gezonder is. Onwaar is ook alles wat te maken heeft met het ego. Mantra yoga Dit is yoga door het zingen van mantras. Een mantra is een woord, lettergreep, zin of gedicht die het midden houdt tussen een spreuk met een magisch effect of een gebed. Het gedicht wordt herhaald en is bedoeld als een continue recitatie. Het is een basis gedachte dat geluid vibraties geeft die van invloed kunnen zijn op onze mentale en emotionele staat. Laya yoga Laya betekent absorptie. Het zo diep betrokken raken in een activiteit dat je erdoor geabsorbeerd wordt. (bijvoorbeeld bij het bespelen van een muziekinstrument)

Bronnen:
http://www.abc-van-yoga.nl/algemene-inform...
http://www.yoganeyes.com/yoga-vormen

heb je toevallig een wii ???de wii fit is dan misschien een leuke oplossing daar zit yoga op met een goede uitleg.

Het belangrijkste dat je nodig hebt is gordijnen die je kan sluiten.

Bronnen:
Mijzelf

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100