Wat is allemaal nodig om thuis yoga te doen?

Heb ik speciale kleding nodig? En moet ik dvd's aanschaffen? Of zijn er ook boeken? Het liefst een lijstje of het een of ander

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (7)

je kan dvd's huren, of een persoonlijke leraar inhuren,
je kan op internet kijken voor hulpsites die je kunnen helpen met bepaalde bewegingen, of andere belangrijke benodigdheden,
zelf zou ik in sportkleding gaan oefenen

in de toegevoegde bron staat een site die wellicht handig kan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speciale kleding: zolang het niet knelt en je je er vrij in kan bewegen, is het geschikt.

DVD's en boeken: kan allebei, net wat je wilt. Het aanbod is groot genoeg. Ik zou echter toch aanraden om minstens één beginnerscursus buitenshuis te doen. Yoga vraagt meer van je spieren dan je zou denken, en je kunt je er - hoe rustig het er ook uitziet - wel degelijk mee blesseren, zeker als je niet echt weet wat je doet.

Verder: een matje (yogamatje, aerobicsmatje, desnoods een slaapmatje dat je nog hebt voor het kamperen) is aan te raden, zeker als je harde vloeren hebt.

Verder nog nodig: helemaal niets. Je hebt geen muziek nodig, je hoeft geen speciale wierook of kaarsen te branden, of wat er tegenwoordig verder nog maar in de handel is met het label 'yoga' erop geplakt. Dat is allemaal franje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een yoga voor dummies boek
Een matje
Een CD met Hare Krishna nummers
Een pul bier
Tijgerbalsem
En een vrachtwagenchaffeur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrachtwagenchauffeur?????? Té dom om dit antwoord te minnen.....
Kimath
13 jaar geleden
Bier en vrachtwagenchauffeur? Huh?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet grappig trouwens :) jij het een boek humor voor dummies nodig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig vond ik het zelf wel heel erg humoritisch. Heeft er toch nog iemand om kunnen lachen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omg -.-'
Als je nog nooit yoga hebt gedaan, lijkt het me ab-so-luut géén goed plan dit op eigen houtje met een dvd te gaan doen. De bewegingen die je bij yoga maakt, zijn nl. zó moeilijk om goed te doen in het begin, dat je dit echt niet voor elkaar krijgt. En omdat je door de bewegingen niet juist uit te voeren je lichaam behoorlijk zou kunnen beschadigen (vooral je rug!!), raad ik je met klem aan, voorlopig naar yogaklas te gaan.

Na een aantal jaren (nee, niet maanden....járen!!!) kan je dan zelf yoga beoefenen.

Het is bovendien heel fijn, om in een groep yoga te doen.
Het helpt je, je gedachten uit de dagelijkse tredmolen te halen, en je goed te concentreren. Vooral bij de meditatie/ontspanning op het einde is dit een enorm voordeel.

DVD's, boeken en speciale kleding zijn er natuurlijk in alle maten en kleuren : met een gewoon 'thuispak' uit de grabbelbak van de Blokker gaat het prima, is mijn ervaring.
Wat wel loont, zijn sokken met van die anti-uitglij-bobbeltjes eronder - toevallig op dit moment te krijgen als Valentijnsaanbieding, alweer bij de Blokker. Vooral in de winter is het heerlijk om met goede, stroeve sokken je oefeningen te doen, omdat de vloer toch vaak kil is.
En voor 's avonds thuis zijn ze natuurlijk ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan helaas niet op les want dat red ik niet in combinatie met bijb aantje en school.. Jammer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je jezelf niet één uurtje per week vrijmaken??
Je moet behalve leren en werken óók nog een beetje léven, hoor.....Het doet je zó goed, en je krijgt zo heerlijk rust en ruimte in je kop, dat ik het echt zou proberen te regelen, hoor....
Want als je thuis aan de yoga gaat, ben je óók een uur kwijt, minimaal...
Kimath
13 jaar geleden
Ik ga elke woensdagavond naar yoga, van 20.00 tot 21.30
Het is precies te doen met mijn werk en dergelijke. Ik kom altijd heerlijk relaxed weer terug, en de oefeningen helpen ook goed als ik mij gestrest voel. Dan let ik even op mijn ademhaling en ik kan weer kalm worden.
Er zijn verschillende vormen van yoga, afhankelijk daarvan moet je kijken wat je nodig hebt.
(onderste bron linkt je door naar een site met benodigdheden voor alle vormen van yoga)

Hatha yoga
Met Hatha yoga wordt het bewustzijn via het
lichaam ontwikkeld. De houdingen hebben een
reinigende werking op lichaam en geest. Bij
Yoganeyes wordt Hatha yoga gegeven volgens
de Iyengar methodiek. Ook wordt er Flow yoga gegeven.
Dit is een dynamische vorm van yoga waarbij de houdingen
op het ritme van de ademhaling worden uitgevoerd.

Raja yoga
Raja betekent koninklijk. Bij deze yogavorm
gaat het om het ontwikkelen van zelfreflectie
en het bereiken van contemplatie door
middel van meditatie.

Karma yoga
Karma betekent actie. Achter elke actie
zit een reactie en een gevolg. In Karma
yoga gaat het erom dat je je actie/plicht

Bhakti yoga
Bhakti betekent toewijding. Het is de toewijding aan God. Het beoefenen is middels zingen, dichten of liefdadigheidswerk. Er is geen lichamelijke actie betrokken, zoals bij Hatha yoga.

Jnana yoga
Jnana betekent kennis. Het gaat om het ontwikkelen van de kennis tussen waarheid en onwaarheid waarbij er verder wordt gekeken dan wat goed
of plezierig is. Bijvoorbeeld: chocola is lekkerder
dan een appel maar het is een feit dat een
appel gezonder is. Onwaar is ook alles
wat te maken heeft met het ego.

Mantra yoga
Dit is yoga door het zingen van mantras.
Een mantra is een woord, lettergreep, zin
of gedicht die het midden houdt tussen
een spreuk met een magisch effect of een
gebed. Het gedicht wordt herhaald en is
bedoeld als een continue recitatie. Het is
een basis gedachte dat geluid vibraties
geeft die van invloed kunnen zijn op onze
mentale en emotionele staat.

Laya yoga
Laya betekent absorptie. Het zo diep
betrokken raken in een activiteit dat
je erdoor geabsorbeerd wordt.
(bijvoorbeeld bij het bespelen van een muziekinstrument)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je toevallig een wii ???de wii fit is dan misschien een leuke oplossing daar zit yoga op met een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wat het is.. Ik zou wel eens een wii willen (tweedehands ofzo), maar ik las dat al die oefeningen op de wii helemaal niet calorieen verbranden of helpen enzo.. Is yoga met de wii erg leuk? :d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yoga is ontspannend,spierverstevigend en leuk om te doen het is niet zo zwaar als bijvoorbeeld aerobics mijn dochters 16 en 18 jaar vinden het op de wii echt erg leuk om te doen.als je er serieus mee aan de slag gaat is het wel vermoeiend hoor. je zou ook eens een echte proefles yoga kunnen volgen om te weten hoe of wat . succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@H0mare: verwacht je dan überhaupt veel calorieën te verbranden met yoga? Als het daarom gaat, kun je beter aerobics of zumba gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neenee, ik heb een aantal dingen gehoord dat Wii fit gewoon onzin is en dat je er niks mee kweekt of verbrand. Dat vroeg ik me af, ik gaf eigenlijk enkel een voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker geen onzin als je maar fanatiek meedoet anders helpt het niet op de wii te gaan staan.
Het belangrijkste dat je nodig hebt is gordijnen die je kan sluiten.
Bronnen: