Bestaan er al ontwerpen om mensen vleugels te geven?

De laatste tijd fantaseer ik er steeds meer over om vleugels te ontwerpen die een lichtgebouwde persoon zou kunnen dragen om zelf te vliegen als een vogel. Ik denk daarbij specifiek aan 2 vleugels, aan elke arm één, dus niet zoals een deltavlieger of andere methodes om het luchtruim te kiezen. Weet iemand of er al zulke ontwerpen met succes ontwikkeld zijn?
De spanwijdte zal natuurlijk behoorlijk groot moeten zijn en de spierkracht zal ook heel zwaar moeten ontwikkeld worden om een mensenlichaam te kunnen dragen. Of zou het mogelijk zijn met behulp van helium of een ander medium het lichaam aanzienlijk lichter te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mens heeft geen vleugels nodig te vliegen.
anders zouden we hen lichamelijk vanaf geborte krijgen, zoals de vogels.
heb je al lucid dreaming geprobeerd? het gaat uiteindelijk over het gevoel.

Het beste antwoord

Bart Linder heeft een interessant artikel geschreven genaamd 'vliegen op eigen kracht'. Hierin wordt ook de mogelijkheid (of eigenlijk onmogelijkheid) van menselijke vleugels besproken. Ik denk dat dit het dichtst komt bij een serieus antwoord op jouw vraag. Het meest relevante deel heb ik hieronder gekopieerd. Hierin worden de eigenschappen van een zilvermeeuw omgeslagen naar de mens. Het hele artikel (leuk leesvoer!) is te vinden via de link.

"Een zilvermeeuw weegt ongeveer één kilogram heeft een spanwijdte van de vleugels van 1,4 meter en kan vliegen met een kruissnelheid van ongeveer 12 m/s. De oppervlakte van beide vleugels samen is ongeveer 0,2 m2 Het nuttig vermogen dat hij daarbij moet produceren bedraagt ongeveer 10 Watt. Stel nu dat we de zilvermeeuw gaan opschalen tot de afmetingen van een mens. In plaats van één kg weegt hij nu 100 kg. (laten we zeggen 70 kg lichaamsgewicht en 30 kg voor de vleugels en extra grote borstspieren). Dan blijkt uit een vrij eenvoudige berekening dat de spanwijdte van de vleugels 6,5 m moet worden en het vleugeloppervlak 4,3 m2 Zo’n vogelmens zou met gestrekte vleugels nog maar net in een klaslokaal passen. Een zilvermeeuw heeft voor elke newton weerstandskracht 12 newton draagkracht. Als een mens 1000 newton weegt, betekent dat - bij dezelfde aërodynamische eigenschappen als de zilvermeeuw - een weerstand van 1000/12 = 83 newton. Bovendien moet om in de lucht te kunnen blijven de kruissnelheid nu 26 m/s worden, dat is ruim 90 km/h. Om dit te kunnen presteren zou zijn nuttig vermogen ca 2,2 kilowatt moeten zijn. Een vogelmens van 100 kg heeft niet alleen enorme vleugelafmetingen, maar moet ook een snelheid halen van ruim 90 km/h om in de lucht te kunnen blijven en een nuttig vermogen leveren van 2,2 kW. Een goed getrainde wielrenner kan bij een korte krachtsexplosie misschien 1000 Watt halen, en bij een langdurige prestatie 300 à 350 Watt. Het spreekt vanzelf dat vliegen als een opgevoerde zilvermeeuw echt onmogelijk is. Het menselijk lichaam kan domweg dat benodigde vermogen niet opbrengen. Eén kilogram spiermassa is ruwweg goed voor 100 W nuttig vermogen. Zo’n vogelmens zou dus alleen om te kunnen vliegen zo’n 20 kg aan borstpieren nodig hebben. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

jaa ...die bestaan ,maar of die persoon er ooit zelfstandig mee kan vliegen, ik denk t niet..
mensen zouden nooit kunnen vliegen, dus ik vrees dat t bij jou een fantasie zal blijven..