hoe kan je aan iemand zien/testen of hij annabolen/ doping heeft gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Ik loop al zo een 25 jaar rond in sportscholen en herken gasten aan de volgende zaken:

Ze zijn in korte tijd enorm gegroeid.
Ze trainen veel zwaarder dan normaal en vinden het leuk om veel geluid te maken bij hun oefeningen.
Ze hebben stemmingswisselingen.
Pukkels op hun rug.
Soms staan hun ogen een beetje bol (kikker ogen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zien kan je het niet, maar er zijn testen zat die je diegene kan laten doen. De plastesten uit de sportwereld zijn er een mooi voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het alleen testen.
De controle wordt afgenomen door Dopingautoriteit. De controle bestaat uit het verzamelen van urinemonsters, minimaal 75 ml (ook worden er wel bloedmonsters afgenomen). De urine moet je verdelen over een A- en een B-flesje. Het A-monster wordt gecontroleerd; het B-monster wordt bewaard.

Dopingcontroles kunnen zowel binnen als buiten wedstrijdverband worden uitgevoerd. Je kunt telefonisch dan wel persoonlijk op de hoogte worden gesteld voor een dopingcontrole. Na afloop van een wedstrijd zal de dopingcontroleofficial (DCO) of een aangewezen assistent (chaperonne) vertellen wat je rechten en plichten zijn.

een positieve/negatieve uitslag
De desbetreffende speler wordt door de (inter)nationale bond op de hoogte gesteld door middel van een brief. Bij een positieve uitslag heeft de sporter recht op onderzoek van het B-monster. Bij deze controle mag de sporter aanwezig zijn (eventueel met begeleider).