Krachttraining op een leeftijd van 15,5 jaar, kan dat kwaad?

Ik ben 15,5 jaar en wil graag wat krachttraining doen. Momenteel doe ik af en toe wat buikspieroefeningen, maar ik wil in de sportschool met gewichten enzo gaan trainen.
Is dat slecht voor mijn groei?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
7.6K

Antwoorden (5)

onder goeie supervisie lijkt me dat geen enkel bezwaar
maar ga zelf niet lopen klooien met je lijf. zorg voor goeie begeleiding en een goed training programma
13 jaar geleden
Nee hoor, wat kracht kan er wel bij ;-)
En je wordt er fit en gezond van (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er werd lange tijd gedacht dat het slecht was voor jongeren onder de 16. En het liefst moest je helemaal uitgegroeid zijn.
Daar zijn ze na onderzoek wel wat op terug gekomen. Er zijn tegenwoordig speciale programma's voor jongeren.
Dat betekend niet dat je zwaar aan de gewichten gaat. Het zal vooral optrekken en opduwen zijn

Zorg voor goede begeleiding bij een erkende leraar (KNKF gediplomeerde)

http://www.go2fitness.nu/upload/Kennisdatabase/85.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang jij het met je eigen lichaam doet en luistert naar je lichaam wanneer die wil stoppen, dan kan het geen kwaad.

Zodra je begint met al die shakes, pillen en rotzooi die bodybuilders tot zich nemen dan is het een regelrechte ramp die kan leiden tot onvruchtbaarheid en vroegtijdige slijtage en afwijkingen in je darmen, spieren en hersenen. Of te wel: de zwarte ontoegankelijke taboe wereld van het bodybuilden. (wat medisch gezien feitelijk bodydestruction zou moeten heten) En die verleiding is voor een 15, 16 jarige heel groot tussen als die mannen die er heil bij zweren.

Veel jongens van 15 hebben een schoonheidsyndroom omdat ze opzien tegen volwassen mannen met hun brede schouders. (die juist weer dromen van dat mooie slanke jongenslijf) Daarom gebeurd het te vaak dat jonge jongens te hard trainen met spierblessures tot gevolg. Op jou leeftijd een gescheurde spier heeft een levenslang effect. Ook gebruiken jongens vaak veel troep om zo snel mogelijk die dikke spieren te krijgen. Vaak krijg je daar geen vinger achter omdat in die wereld het gebruik van middelen geheim is, vooral de exacte samenstelling, temeer ook omdat elke bodybuilder natuurlijk de gouden samenstelling heeft en de competitie er erg sterk aanwezig is.

In werkelijkheid zijn bodybuilder spieren niets dan vocht, heel veel vocht. Maar dat stoot tegen het ego van de bodybuilder en is taboe om over te praten. Als je een krachtig gespierd lichaam wil zien dan moet je niet kijken naar bodybuilders, maar naar zwemmers, atleten en mensen als de legendarische Bruce Lee. Het zal je dan ook opvallen dat je de spieren op hun lichaam goed kan zien, maar op zich niet eens zo erg groot en dik zijn.

Als jij een jongen bent met normale voeding, voldoende beweging en rust, dan ben jij een mooie slanke en droge (droog betekend weinig vet) jongen. Dat tengere hoort bij je leeftijd dat duurt nog wel een paar jaar. Maar dit begrijp je misschien pas als je 40 wordt en het onvermeidelijke buikje toch gaat komen, ook als je aan sport doet.

Als je de training wil doen om er uit te zien als Hulk Hogan of Teutul senior dan zeg ik: niet aan beginnen.

Als je krachttraining wil doen om te sporten dan zeg ik: doe liever judo of karate, savate, kung fu etc. Minder macho wereldje, betere begeleiding en veel beter voor het lichaam van een 15 jarige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt best met krachttraining beginnen. Dit kun je het beste overleggen met de sportinstructeur van de fitnessschool, hij zal wel weten wat voor jou het beste is. Denk er wel aan dat jij nog in de groei bent, dus té zware krachttraining kun je beter niet doen. Nogmaals, je sportinstructeur kan je hier het beste mee begeleiden, hij weet wat hij doet.