Wat is het verschil tussen een triple en een compact crankset op een wielrenfiets?

Ik heb een nieuwe wielrenfiets nodig en ben me aan het orienteren. De zaak waar ik vaak kom had een leuke fiets staan. Het eerste dat me opviel is dat er voor maar twee bladen waren in plaats van de drie die ik gewend was.
De verkoper vertelde dat dat nieuw was, in plaats van een triple zat er een compact versnelling 50-34 op.
Hij begon nog wat met getallen te goochelen, maar ik had gisteren een beetje haast, dus de fiets wordt tot zaterdag even vast gehouden voor me.

Geeft mij mooi de tijd om wat meer uit te vinden over de compact versnellingen (ik ben een technische leek).

Mijn vraag:
Wat is het verschil tussen een triple en een compact en heeft iemand hier ervaring met een compact en zo ja: Hoe beviel het?

Even als toevoeging: ik fiets meestal in Nederland, vaak over een route met twee 10% hellingen en er zijn plannen om volgend jaar de Alpe d'Huez te gaan fietsen, daar moet de fiets dus ook geschikt voor zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Om te beginnen, lult die verkoper uit zijn nek. Voor de triple zijn intrede deed,was de(wat ze nu de compact set noemen), algemeen. maar sinds men de ketting en de voorbladen wat dunner kon maken is de triple in zwang gekomen! Met 2 bladen voor,neemt het aantal schakel mogelijkheden af, t.o.v. de triple. Maar zeg nu zelf,hoeveel van de tot je beschikking staande versnellingen gebruik je eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Diepe Hel tot vorig jaar zo ongeveer echt alle versnellingen :)
Sindsdien ben ik ietwat "beter" geworden en kan ik het met het middelste blad af..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da wouk maar zegge.