Hoe werkt blindenvoetbal?

Gisteren voorafgaand aan de wedstrijd Tottenham Hotspur-FC Twente was er een item waarbij de spelers van Tottenham Hotspur geblinddoekt penalties namen, dit ter promotie van de paralympics in 2012 in Londen, waarbij ook wedstrijden met blinde voetballers gehouden worden.

Ik ben benieuwd hoe zoiets dan gaat. Zit er een belletje in de bal zodat ze kunnen horen waar de bal is of hebben ze een oortje in waar ze instructies doorkrijgen.
En hoe zit het met de keeper?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was gisteren in Londen bij de wedstrijd. Daar was het meer "blinde-scheidsrechters".
Overigens lijkt me fysiek het grootste probleem om niet constant tegen een andere blinde op te botsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik wilde in mijn vraagstelling in eerste instantie ook iets zeggen als dat ik al bekend ben met het fenomeen blinde scheidsrechters (zeker met de wedstrijd van gisteren in mijn achterhoofd), maar dat zou aanleiding kunnen geven tot het verwijderen van de vraag, wegens beledigingen oid...

Het beste antwoord

Five-a-side
Blindenvoetbal ofwel five-a-side speel je op een veld dat is te vergelijken met een zaalvoetbalveld (afmeting 20x40 m). Het veld wordt afgebakend door een sideboarding en binnen de boarding staan twee goals. In de bal zitten belletjes waardoor de spelers op hun gehoor kunnen spelen. Elk team heeft vier niet (goed) ziende veldspelers en een ziende keeper. Naast de spelers heeft elk team ook twee coaches die de voetballers assisteren bij hun positiebepaling. De coaches bevinden zich buiten de boarding. Blindenvoetbal is een volwaardige en sociale sport en voor supporters boeiend om naar te kijken.