Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent de term doordekken?

Je hoort in de voetbalprogramma`s steeds: Pressievoetbal met doordekken. Wat houdt dat in? Dat doordekken begrijp ik niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
17.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als de tegenstander de bal heeft en een temagenoot besluit om druk op de bal te zetten dat zijn medespelers dan bij de tegenstanders gaan staan zodat de tegnstander de bal niet kan afspelen. Bijvoorbeeld, de keeper van de tegenstander heeft de bal aan de voet, de spits besluit de keeper aan te vallen. Nu staat de verdediger van de tegenstander vrij. Het is dan de bedoeling dat de centrale middenvelder (jouw teamgenoot) bij de centrale verdediger (van de tegenstander) gaat staan zodat de keeper van de tegenstander gedwongen wordt de bal ver weg te schieten in plaats van rustig naar de centrale verdediger te spelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het handboek van de jeugdopleiding van vvSittard (sorry, ik kan het echt niet helpen, maar dat was de enige bron die ik kon vinden) betekent doordekken:

"Wanneer de tegenstander zich in achterwaartse richting beweegt , moet de speler die bij hem staat hem kort blijven volgen."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordekken is een betrekkelijk nieuw woord, waarvan Van Gaal vermoedelijk de bedenker is. In de Dikke van Dale (1999) komt de term alleen voor in de betekenis van doorgaan met de tafel dekken. De voetbalterm doordekken kan voor het eerst worden aangetroffen in het boek Voetbaltaal (1997) van Arno Kantelberg, die het de betekenis meegeeft van 'Linie opschuiven door verdediger'. Siekman en Duivis volgen deze uitleg in hun boek Voetbal! (2000) en geven aan dat doordekken vooruit dekken is. Het GVNT sluit aan bij deze betekenis omschrijving en definieert doordekken als: 'doorschuiven van linie om extra druk te zetten op tegenstander........
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding