Hoe kan een bal , die via de bovenlat van het doel naar de grond stuitert, en achter de doellijn beland , weer naar voren terug stuiteren ?

Dit is in het voetbal blijkbaar mogelijk . De wedstrijd op WK 2010 in de achtste finales schoot Engeland tegen Duitsland een bal via de bovenlat in het doel , achter de doellijn, waarna de bal terugstuiterde , en het doel weer verliet.
Hoe kan het dat zo'n bal naar voren terugstuitert, en niet ( zoals je zou verwachten) , naar achteren , verder het doel in .

Er staat een erg mooie foto over de situatie in de krant , kijken of ik hem kan vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een filmpje?

Het beste antwoord

Naast kinetische energie kan een bal óók rotatie-energie hebben. Dan draait de bal om een denkbeeldige as. Als de bal vóóruit draait, versnelt de richting, draait de bal achteruit dan vertraagt de snelheid en kan zelfs omkeren als de snelheid laag is. Doe de proef eens met een tafeltennisballetje dat je met één vinger bovenop vasthoudt en dan laat glippen; met een beetje handigheid kun je het balletje met zovéél effect naar voren schieten, dat 't weer terugkomt.
Biljarters zijn experts is het geven van dergelijke effecten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

een bal is rond, als die met een kracht weggeschopt word draait de bal en als de bal de grond raakt staan hij niet gelijk stil en draait dan terug als het ware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap die min bij mij niet terwijl de andere bijna allemaal hetzelfde zeggen
diegene die stelselmatig min duimen geeft
heeft niet door dat het allemaal word geregistreed
Als de bal een draaiende beweging maakt.

En dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als hij de lat op een bepaalde plaats, aan de onderzijde raakt.

Dan zal die bal eenmaal op de grond die kant uitstuiteren die zijn draaiende beweging hem aangeeft.

Dus draait de bal voorwaarts...dan stuitert de bal voorwaarts..het doel uit..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zelfs een uitdrukking voor: "Het balletjel kan raar rollen." Al gaat deze eigenlijk over de roulette, ook voor de voetbal geldt dit, en ook voor stuiteren.

De voetballer geeft door de plaats waarop hij de bal raakt, een draai-effect mee aan de bal waardoor hij bij een stuiter een hele andere hoek kan krijgen dan je verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ondergrond, gras is niet volkome vlak, een klein polletje en de bal maakt rare sprongen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist pluseen
Ha, die Goldenten;

Afgezien van de al genoemde eigenschappen van de bal en de krachten die er op werken kan de lat zelf ook altijd iets buigen en/of torderen, wat de bal ook de nodige effecten mee kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bal kan linksom en rechtsom. Das logies...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zoals hierboven ook al is gezegd, op de bal werkt een rotatie kracht. Op deze manier geef je effect aan een bal (zodat hij wegdraait van bv. de keeper) de bal kan ook naar boven of naar onder draaien. Als de bal dan op de grond terecht komt stuitert hij heel raar.

Je kan het zelf ook heel makkelijk testen. Pak een bal met je handen vast, en terwijl je hem gooit laat je hem naar je toe draaien. Wat gebeurt er? zodra de bal de grond raakt rolt hij terug naar je toe.