Waarom zijn vanaf vandaag telkens 2 wedstrijden op hetzelfde moment bij het wk?

Het is toch heel onhandig om naar 2 wedstrijden tegelijkertijd te moeten kijken?

een jaar geleden
in: Voetbal
1.6K
ronron1212
een jaar geleden
De tv bepaald dat niet maar de organisatie
Antoni
een jaar geleden
@Goeievraagstell, het zijn alleen de laatste wedstrijden in de groepsfase die tegelijkertijd worden gespeeld; de achtste finales, de kwartfinales en de halve finales zijn niet tegelijk, net zo min als de finale en de troostfinale.
masol
een jaar geleden
pech je kunt wel de highlights kijken op sommige zenders en dan wissellen ze steeds van wedstrijd als spannend word bij de wedstrijd. maar wel marroko canada kijken he.

Antwoorden (2)

Om te weten waarom dit wordt gedaan, moet men teruggaan naar het WK 1982 in Spanje. Het was een groepswedstrijd tussen West-Duitsland en Oostenrijk in het El Molinon-stadion in Gijon, Spanje, op 25 juni 1982, die later bekend werd als de 'Schande van Gijon'.
Algerije kende een gedenkwaardige start van het toernooi van 1982 toen het op de openingsdag West-Duitsland met 2-1 versloeg. Met de overwinning werd Algerije het eerste Afrikaanse team dat een Europees team versloeg tijdens de FIFA Wereldbeker. Het verloor met 0-2 van Oostenrijk in zijn tweede wedstrijd voordat het de groepsfase afsloot met een 3-2 overwinning tegen Chili. Met twee overwinningen werd Algerije ook het allereerste Afrikaanse team dat tweemaal won op een WK.
Met Algerije die een dag voor West-Duitsland en Oostenrijk zijn laatste groepswedstrijd speelde, waren de kwalificatiescenario's duidelijk voor beide Europese teams.
Bij een overwinning van West-Duitsland met één of twee doelpunten verschil zouden de Duitsers en Oostenrijk zich hebben gekwalificeerd op basis van doelsaldo. Een overwinning van West-Duitsland met vier doelpunten of meer zou de eerste kwalificatie met Algerije hebben opgeleverd. Een overwinning van West-Duitsland met precies drie doelpunten zou Algerije en Oostenrijk naar de volgende tiebreak hebben gestuurd (gescoorde doelpunten). In dat scenario, waar West-Duitsland had gewonnen met een marge van drie en er een tiebreak plaatsvond tussen de andere twee partijen, had Oostenrijk zich alleen kunnen kwalificeren als het twee of meer doelpunten had gescoord in zijn nederlaag (dwz 5-2 of 6-3 enz.). )
In de wedstrijd scoorden de Duitsers slechts één doelpunt in de eerste 10 minuten. Naarmate de wedstrijd vorderde, verslechterde het tempo van de wedstrijd geleidelijk en was er geen zichtbare inspanning van beide teams om te spelen, en West-Duitsland won met 1-0.

West-Duitsland en Oostenrijk werden ervan beschuldigd het resultaat vast te leggen, waardoor beide Europese landen zich konden kwalificeren. Maar de FIFA oordeelde dat geen van beide teams in theorie een regel had overtreden.
Sinds de 'Schande van Gijon' heeft de FIFA de structuur van groepswedstrijden herzien voor toekomstige toernooien waarbij de laatste twee wedstrijden in elke groep gelijktijdig worden gespeeld, zodat dergelijke scenario's zich niet voordoen.
(Vertaald uit het Engels)
Het bedrog van Gijón:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_bedrog_van_Gij%C3%B3n
Toegevoegd op 29 november 2022 10:38: tekst
SimonV
een jaar geleden
De uitslagen van deze laatste wedstrijden in de groepsfase zijn van invloed op de eindstand van de teams in de groepen. Of een team plek één of plek twee in de eindstand in de groep bezet heeft invloed op de achtste finales: wie daarin dan precies de tegenstander wordt is daarvan afhankelijk. De spelers zouden in deze laatste wedstrijden van de groepsfase strategisch kunnen gaan voetballen om zo de gunstigste tegenstander in de achtste finales te krijgen. Strategisch spelende voetballers kunnen een vervelende wedstrijd opleveren voor de kijker(s), bijvoorbeeld als een team graag wil verliezen, omdat dat een voordeel oplevert in de achtste finales. Als de wedstrijden tegelijk worden gespeeld, is de kans klein(er) dat de spelers worden geïnformeerd over en beïnvloed door de stand in de laatste wedstrijd van de groep waar zij in de achtste finales tegen moeten spelen.

Daarom worden de wedstrijden tegelijk gespeeld.
een jaar geleden