het grootste deel van de bevolking is zeer gevoelig voor beinvloeding van andere personen en bijvoorbeeld de TV. in Nederland was/is de massa zo gestrikt om voetbal leuk te vinden.
Sinds Max Verstappen goed gaat en een mooie deal met de Jumbo en red Bull heeft gesloten loopt de massa als makke lammetjes achter de F1 trend aan. En men denk dat de interese/ supporterschap vanuit zichzelf komt. Misschien is het verveling in combinatie met een gebrek aan zelfbewustheid en creativiteit?

Zo heeft ieder land/cultuur zijn eigen 'helden' om achteraan te lopen en te aanbidden. rusland en scandinavie Ijshockey. America Football etc.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"het grootste deel van de bevolking is zeer gevoelig voor beinvloeding van andere personen en bijvoorbeeld de TV. "
Ok, maar dat idee geldt dus voor elke sport. Toch heeft voetbal in Nederland aanzienlijk meer fans (trekt meer kijkers) dan basketbal. In de V.S. zie je het omgekeerde.
1. Historisch. Het bestaat al heel lang. Sinds 1862 officieel, maar al veel langer onofficieel daarvoor)
2. Wereldwijd beoefend en be-oefenbaar. Europa, Zuid-Amerika, Azië, Afrika. (in tegenstelling tot sporten als schaatsen of beachvolleybal welke in bep. regio's natuurlijk gezien niet kunnen.)
3. Makkelijk toegankelijk. Iedereen met een bal kan de sport emuleren. Een doel kan getekend worden. (anders dan schermen)
4. Makkelijk te begrijpen. (Anders dan zeg schaken)
5. Het is een "volkssport" in tegenstelling tot een sport als (veld)hockey, wat een meer elitaire sport is. Een volkssport heeft normaliter een breder publiek in een grotere laag van de bevolking.
6. Veel op televisie (wat natuurlijk zowel een gevolg als weer een oorzaak is).
een jaar geleden
Voetbal is een simpele sport om mee te beginnen. Er is niet meer nodig voor nodig dan wat vrienden, een bal en wat ruimte om te spelen. Voetballen kun je daarom eigenlijk overal wel, op grasveldjes, op het strand of gewoon op straat.
Voetballen kun je ook zonder een speciale technische training. Vind je het leuk om een balletje te trappen dan doe je gewoon mee. Dat ligt bij sporten als schaatsen en tennis toch wel net even wat lastiger.
De regels zijn niet al te moeilijk om te leren.
Voetbal is er voor iedereen. In elke plaats heb je voetbalclubs. Het is daardoor de meest toegankelijke sport van Nederland.
Voetbal is niet duur. Iedereen kan en mag meedoen.
Size doesn’t matter. Het doet er eigenlijk niet veel toe of je groot of klein bent, het gaat om behendigheid en snelheid. Sommige van de beste spelers, zoals Messi, Romario. Ribéry en Wesley Sneijder zijn rond de 1.70 m. Hoe kleiner je bent, hoe behendiger je vaak ook bent.
Voetbal is echt een teamsport. Iedere speler heeft zijn eigen taak, maar elke speler, zelfs keepers, kan mee naar voren, helpen met verdedigen, een vrije schop nemen en zelfs scoren.
Van alle sporten worden voetbalwedstrijden veruit het vaakst uitgezonden op de tv. Met voetbal kom je van jongs af aan het meest in aanraking.
De bekendste topsporters zijn toch wel heel vaak voetballers. Als kind spiegel je je daar bewust of onbewust aan.
Gescoord? Dan is het feest op het veld.
Voetbal is leuk om te doen en hartstikke gezond.
En last but not least, je kunt met je hele team een gaaf voetbal vriendenboek maken voor jezelf en voor je coach én trainer!
een jaar geleden