Het ventiel moet bovenop en bovenop blijven. De bal mag absoluut geen effect hebben, je moet dus dwars door het hart van de bal trappen, ik dacht met volle wreef. De moderne lichte ballen willen wel goed wapperen. Bij volleybal heet dit een floater, daarbij was het ook belangrijk om de contacttijd kort te houden, dus actief je hand of voet weer stoppen. Als de bal niet draait heeft hij continu hetzelfde oppervlak in de wind en dat is niet helemaal symmetrisch.

Ballen die om hun lengteas draaien zijn het zuiverst, en erg populair bij lange gegooide passes bij American football en geweerkogels. De andere effecten geven een voorspelbare afbuiging van de bal (Magnuseffect), een nagenoeg effectloze bal is onvoorspelbaar, als hij heel langzaam draait kan hij opeens naar rechts in plaats van naar links afbuigen, doordat er net een ander oppervlak in de wind komt. Ik denk kat daarom een ventiel bovenop wel enig effect heeft, de bal blijft dan nooitt helemaal stabiel over het hele traject, omdat het zwaarder ventiel in een willekeurige richting naar beneden zal draaien.