Waarom schudden voetballers elkaar de handen voor en na de wedstrijd?

Ik snap niet waarom voetballers elkaar de handen altijd schudden. Wat is er mis met een wedstrijd spelen zonder dat te doen?

2 jaar geleden
in: Voetbal
3.3K
Thecis
2 jaar geleden
Voor de sportiviteit.
Je kan het ook best zonder doen, maar uiteindelijk speel je tegen iemand of een groep die net zoveel van de sport houdt als jij. Het is niet zo dat je elkaars vijanden bent....
Amadea
2 jaar geleden
Doen ze dat nu, tijdens de coronamaatregelen, dan ook nog? Dat kan een bron van besmetting zijn!
AnnBoo8146
2 jaar geleden
In verband met de coronamaatregelen is het handen schudden door de KNVB verboden.
Wat precies de reden is in het voetbal, dat weet ik niet, want ik heb zelf nooit voetbal gespeeld. Maar ik heb wel een aantal jaren competitie gespeeld in een andere sport. En ook daar was het de gewoonte om bij aanvang van de wedstrijd de leden van de tegenstander en hand te geven, en daarbij wenste je dan een prettige wedstrijd. En na afloop deed je dat weer, maar dan bedankte je voor de prettige wedstrijd.
I

Antwoorden (2)

Het handen schudden wordt gezien als een teken van respect. Hoewel veel voetballers het handen schudden vóór de wedstrijd eigenlijk onzin vinden.
Vroeger werd het nog nauwelijks gedaan. Het werd in 2004 verplicht op initiatief van Sepp Blatter. De FIFA-president wilde het spel naar een hoger niveau tillen en spelers als voorbeeld stellen om na te volgen. Dus geen beledigingen en racisme, maar maximaal wederzijds respect..
FIFA: spelers zullen elkaar de hand moeten schudden aan het einde van een wedstrijd. Dit zal de toeschouwers eraan herinneren dat ondanks alle emoties van een voetbalwedstrijd, het een spel blijft dat gespeeld moet worden in overeenstemming met de spelregels - een spel waar niet bij stilgestaan mag worden als de spelers het veld verlaten hebben. Verliezen hoort ook bij voetbal.

Vanzelfsprekend is handen schudden momenteel vanwege coronabesmettingsgevaar niet toegestaan.
SimonV
2 jaar geleden
De oorsprong van het handen schudden door voetballers heeft te maken met de oorsprong van de voetbalsport: Engeland.
De handdruk als groet gaat terug tot voor de 16de eeuw. Toen was de handdruk net zo algemeen bekend als nu. In de loop der tijd werd handen schudden steeds meer vervangen door buigen en andere gebaren. Vanaf 1540 betekende handen schudden: verzoening, vrede, broederschap, verbond. Ook een zakelijke transactie werd met handen schudden bezegeld. Het handjeklap op de veemarkt gaat terug tot die tijd
Steeds meer maakte de handdruk plaats voor een buiging en de hoed afnemen; de gebruikelijke begroetingsrituelen.
Rond 1800 werd in Engeland het handen schudden weer de normale begroeting. Vandaar verspreidde het handen schudden zich naar andere landen, zoals Frankrijk, Spanje, Nederland.
Ook in de opkomende - Engelse- sporten werd het handen schudden gebruikelijk, zoals bij voetbal en tennis. En dat is tot vandaag de dag het geval.
Bron: boek Hoe hoort het eigenlijk?
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
De handdruk wordt onder meer beschreven in het Nieuwe Testament en in het Chinese Boek van de Han, beide zo'n 2000 jaar oud. In Europa gaat men ervan uit dat de handdruk al bestond in het oude Griekenland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hand_geven#Geschiedenis
https://showsport.me/football/team-england-wc2018-terry-4721056