Zijn rugnummers in de voetbal belangrijk en waarom is 9 zo gewild?

vast nummer Cruijf 9, Ronaldo eist 9 op bij madrid... vaak zie je die 'nep-t-shirtjes' ook met een 9.... heeft het met de positie in t veld te maken ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cruyff had toch 14. Of is dit een andere Cruyf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cruyf 9 :|
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_Cruijff inderdaad eerst 9 daarna 14 ....

Het beste antwoord

De rugnummers zijn belangrijk voor de herkenbaarheid in het veld. Dat spreekt denk ik voor zich.

Welke waarde spelers hechten aan verschillende nummers kan variëren. De een speelt graag met het nummer van zijn oude idool, de ander is weer bijgelovig en heeft daardoor voorkeur voor een bepaald nummer en ook kan een nummer verwijzen naar een bepaalde positie in het veld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Cruijff had inderdaad altijd nr. 14, maar dat boeit niet zoveel..

Vooral in teamsporten worden rugnummers gebruikt, maar ook bij de individuele sporten. Denk hierbij aan triatlon, wielrennen of mountainbiken. In de teamsporten wordt het onder andere gebruikt bij voetbal, volleybal, korfbal, basketbal, handbal, rugby, honkbal, american football en hockey.

Rugnummers dienen ter identificatie van spelers.
Even een simpel voorbeeld;

Als er een overtreding wordt gemaakt door een Jappaner morgen tegen Oranje, eentje welke een gele kaart waard is. Maar er wordt voordeel gegeven en het spel gaat verder. Dan hoeft scheids niet het gezicht te onthouden, maar alleen het nummer. Hij noteert trouwens ook de rugnummers op de kaarten, omdat jan vennegoor-of-hesselink bijvoorbeeld veel te lang is.