Wanneer waren de topjaren van het Italiaanse voetbal?

Ik vroeg me af:
Wanneer waren de topjaren van het Italiaanse voetbal? Is dit in cijfers weer te geven, bijvoorbeeld in een langjarige grafiek ten opzichte van de andere grote Europese competities?
Bijv. qua begroting/ europese resultaten/ ...

5 jaar geleden
in: Voetbal
2.1K
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Over het antwoord weet ik niks, maar ik vind de metavraag wel boeiend.
Je zou zelf een definitie kunnen verzinnen of deze laten afhangen van wat critici, journalisten etc. in algemeenheid zien als de topjaren. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_finals
Tussen 89 en 98 heeft Italië altijd in een UEFA finale gestaan. Je kan die periode ook langer maken met een minder imposant verhaal van 1982-2009 met 16/28 finales of 17/58 finale plaatsen.
Maar ook daarvoor waren er tijden van dominantie 62-62-64 finalewinnaar. "ten opzichte van de andere grote Europese competities?
Nee. Stel dat Italië als voetballende teams Europa overklast een aantal jaar dan kan je dat nooit met vergelijk van andere competities laten zien in getallen. Enkel als je de teams (of landenteams) tegen elkaar laat spelen. "qua begroting" Tsja dan zou het kunnen maar hoe bevredigend is het als ita 3x zoveel betaalt en niets presteert in de UEFA?

Antwoorden (1)

Rond en in de jaren '90 volgens een ranking van de UEFA

https://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_coefficient#Top_leagues_by_period
Totale dominantie in de ranking van de Serie A tussen 87 en 99 (daarna nog jaren nr. 2 achter Spanje) gerekend over periodes van 5 jaar.

Tussen '88 en '97, 3 maal 1ste en 5 maal 2de in de UEFA Champions League
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_finals

The golden age of Italian football was mostly the decade of 1990s, when Italian club dominated in UEFA competitions, winning the most titles and holding steady the first place in UEFA ranking.
https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_football_clubs_in_international_competitions
Vertaald: De gouden dageb van het Italiaans voetbal waren voor in het decennium van de jaren 90, toen Italiaanse cluns de UEFA competitie domineerde en de meeste titels won en een nr 1 postitie in de UEFA-ranking hield.
--
Als je iets ruimer wil kijken is de periode 1981-2003 ook vrij goed te noemen qua ranking. Altijd 2 of 1 en een overmacht qua finaleplaatsen in de UEFA championsleague.