verschil is er niet echt. kijk maar:

een hooligan:
Hooliganisme is geweld dat plaatsvindt in het kader van sportwedstrijden, en dan vooral voetbalwedstrijden. Ook blijken tegenwoordig openluchtmanifestaties podia voor gewelddadige acties. Er is echter een duidelijk verschil tussen hooliganisme en voetbalvandalisme.

Voetbalvandalisme is het gewelddadige gedrag dat bij sommige supporters opflakkert na bijvoorbeeld een beslissing van de scheidsrechter, gedrag van een speler van de tegenpartij etc dat grote opwinding op de tribune teweeg brengt. Deze emoties leiden meestal niet tot zwaar gewelddadig gedrag.

Hooliganisme is meestal niet toevallig en juist structureel van aard. Het gaat hierbij om geweld bedrijven omwille van het geweld. Zo wordt bijvoorbeeld door hooligans vaak rond de wedstrijd afgesproken ergens te vechten.

een voetbalvandalist:

Het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (CIV) hanteert de volgende definitie met betrekking tot 'voetbalvandalisme':

Definitie voetbalvandalisme.

" Gedragingen van personen, alleen of in groepen, in relatie tot een in Nederland of in het buitenland gespeelde voetbalwedstrijd, waarbij tenminste één club uit het betaalde voetbal of het nationale elftal is betrokken, die te maken hebben met verstoring van de openbare orde/veiligheid en/of het plegen van strafbare feiten met betrekking tot die wedstrijd in en rond het stadion, dan wel gepleegd tijdens het gaan naar en van deze wedstrijd ".

Voetbalvandalisme en -geweld zijn geen juridisch gedefinieerde begrippen en zijn ook niet als delict in het Wetboek van Strafrecht te vinden.
Wat wordt bedoeld met voetbalvandalisme?
Onder voetbalvandalisme verstaan we verstoring van de openbare orde of het plegen van strafbare feiten rondom een voetbalwedstrijd of op weg daar naartoe.

Voetbalvandalisme is een van de vele vormen van vandalisme in de samenleving. Je kunt de voetbalrellen niet los zien van geweld en kleine criminaliteit in het algemeen. Zo blijken herrieschoppers bij voetbalwedstrijden vaak al bekenden van de politie te zijn in situaties die niets met voetbal te maken hebben.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hooligan, dus een gewelddadige voetbalfan en voetbalvandaal, zijn feitelijk hetzelfde.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
hooligan
hoo - li - gan [` hoelie g` n] (Engels) de -woord (mannelijk) hooligans (Britse) vandaal, vooral voetbalvandaal; genoemd naar een in Londen woonachtige Ierse familie, die zich begin 20ste eeuw nogal rumoerig gedroeg

Gevonden op http://www.woorden.org/woord/hooligan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voetbalvanDALEN worden in het Engels hooligans genoemd. Wij vinden dat waarschijnlijk een leuk woord, het past klankmatig wel, vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/835/
Hooligans zijn van origine de harde kern van een club. De term is iig terug te herleiden naar rugby, algemeen toch aanvaard als de voorloper van voetbal (football). Maar ook rugby is ontstaan uit een nog hardere sport. Hoe dit genoemd werd, ben ik even kwijt. Maar de essentie was dat 2 dorpen een grote leren bal naar het dorpscentrum van hun tegenstander moesten krijgen. Ze begonnen ergens halverwege. Nagenoeg iedereen deed mee, maar de harde kern werden HOOLIGANS genoemd. Dat waren de mannen die het grote werk deden. Het moet ook gezegd worden dat er toen ook al doden te betreuren waren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het woord hooligan word fout gebruikt. Ze worden gezien als de vandalen die de vernielingen aanrichten. Maar een echte hooligan is geen vandaal. Het is vergelijkbaar met haantjes gedrag. Veel wapperen met de vleugels en heel hard kraaien om jouw team kracht bij te zetten en de tegenstander te verwarren.

Maar duidelijk is dat de ECHTE hooligan GEEN vandalist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij zit er geen verschil tussen. Het is allebij tuig en ze gaan echt niet naar het stadion omdat ze van voetbal houden. Ze zijn er bewust op uit om ruzie te zoeken en zo veel mogelijk te slopen op hun weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zie maar één verschil, hooligan is een engels woord en voetbalvandalist een nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier, een voetbalvandaal is supporter van een club en schopt rotzooi, een hooligan schopt over rotzooi waar het maar kan zonder ergens lid van te zijn