ik citeer van willem wever; Het voetbalveld is tussen de 90 en 120 meter bij 45 tot 90 meter. Voor het internationale voetbal is het veld maximaal 110 bij 75 meter en minimaal 100 bij 64 meter.

De betekenis van de verschillende lijnen op het voetbalveld is als volgt:
Er zijn buitenlijnen die de grens van het veld aangeven. De lijnen horen bij het speelveld.
Dan is er een middenlijn, die het veld in twee gedeelten opdeelt. De middenlijn is belangrijk voor het bepalen van 'buitenspel' voor de aanvallende partij.
Er is de middencirkel met een straal van 9,15m. Bij een aftrap mogen zich slechts twee spelers binnen dit gebied bevinden, namelijk de spelers die de aftrap nemen.
Dan is er nog een 16 meterlijn, oftewel het strafschopgebied. Binnen deze lijnen mag de keeper de bal met de hand aanraken.
In het doelgebied (op 5 meter van de achterlijn, bij de positie van het doel) mag de keeper niet worden aangevallen. Op de hoekpunten van het gebied mag via een achterbal de bal weer in het spel worden gebracht.
Op 11 meter van het midden van het doel is de penaltystip. Vanaf die stip worden de penalties genomen.
Op de kop van het strafschopgebied bevindt zich nog een cirkeldeel dat zich op 9,15m van de penaltystip bevindt. Deze heeft als functie om de overige spelers op de voorgeschreven afstand van 9,15 meter te houden tot de strafschop is genomen. Bij elke vrij te nemen bal moet de verdedigende partij 9 meter en 15 centimeter afstand houden.
Bij de cornervlag bevindt zich een kwartcirkel. Bij een hoekschop moet de bal binnen dit gebied liggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het antwoord is dus om de spelers bij een penalty op afstand te houden.