Derby's zijn altijd bewogen.
Ik denk dat:
NEC-Vitesse
en
Go Ahead - FC Zwolle
Hoog scoren.

Toegevoegd na 57 seconden:
Als we trouwens het Amateurvoetbal ook meerekenen, dan zal de Spakenburgse Derby tussen IJsselmeervogels en SV Spakenburg ook hoog scoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Feyenoord tegen Ajax is zeker wel de grootste derby.

En dan hebben we nog Ajax Den Haag.

Feyenoord Sparta

Toegevoegd na 1 minuut:
Ajax Den Haag heeft te maken met de rivaliserende supporters die de wedstrijd altijd heel erg beladen maakt.

En Feyenoord Sparta.....beiden uit Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als de juiste conclusie, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feyenoord tegen Ajax is in mijn ogen absoluut de meest beladen wedstrijd in Nederland, maar het lijkt mij geen derby.
In de sport is een derby een wedstrijd tussen twee clubs uit dezelfde stad, of uit dezelfde regio.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Derby_%28sport%29 Dus tenzij je de gehele randstad als 1 regio wilt kenmerken, klopt jouw antwoord op het stukje Feyenoord-Sparta na niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je naar de oorsprong kijkt van de derby's heb je gelijk. Maar tegenwoordig heb je verschillende smaken in derby’s. Twee clubs uit een stad, uit een regio. Twee landen die aan elkaar grenzen, voetbalclubs die van oudsher vijanden zijn, twee voetbalclubs die de landelijke hegemonie moeten delen.
Dus tegenwoordig mag je Feyenoord Ajax rustig onder de noemer Derby plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fosters Nee, volgens Wiki is een derby ook als twee clubs uit dezelfde regio elkaar ontmoeten, vandaar dat ik NEC-Vitesse, Twente-Heracles & GA Eagles-Zwolle ook noem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fosters heeft het over een stadsderby.
In ons eigen land kennen we een paar roemruchte streek- en stadstwisten, zoals de ‘Derby van het Noorden’ tussen SC Heerenveen en FC Groningen, ‘De Gelderse Derby’ tussen NEC en Vitesse en de ‘Rotterdamse Derby’s’
tussen Feyenoord, Sparta en Excelsior.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de reeds genoemde antwoorden mis ik nog de wedstrijden tussen AGOVV en Go Ahead Eagles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rodajc tegen vvv

mvv-fortuna