Zijn er benamingen voor het maken van 4 en 5 goals in één wedstrijd?

Wanneer iemand 2 keer scoort wordt dat een brace genoemd en bij 3 keer een hattrick. Zijn er ook benamingen voor het scoren van 4 of 5 goals in één wedstrijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
18.7K
Amadea
9 jaar geleden
2 = brace
3 = hat-trick
4 = haul
5 = glut
6 = double hat-trick
7 = haul-trick
Antoni
9 jaar geleden
Amadea, zijn dit termen uit het voetbal of uit een andere sport? Welke andere sport?

Het beste antwoord

Nee, die bestaan niet.

De hattrick, de "hoeden-truc", is gebaseerd op een gebruik uit het cricket. Zie de tekst op http://nl.wikipedia.org/wiki/Hattrick_(sportterm):

"De term komt oorspronkelijk uit de cricketsport. In het verleden was het gebruikelijk om voor een sporter die een uitzonderlijke prestatie had geleverd, onder het publiek een collecte te houden. Tijdens een wedstrijd van het Engelse team nam bowler Stephenson drie wickets met drie opeenvolgende ballen, hetgeen tot zo'n collecte leidde. Van de opbrengst van die collecte werd vervolgens een nieuwe hoed voor Stephenson gekocht. Dat werd vervolgens het gebruik: iedere keer dat een bowler wederom met drie opeenvolgende ballen drie wickets nam, leverde dat hem een nieuwe hoed of pet op, of, zoals dat vanaf dat moment werd genoemd "he did the hat-trick", letterlijk vertaald "hij deed de hoeden-truc"."

De hattrick heeft dus een specifieke geschiedenis, die niet bestaat voor vier keer scoren of vijf keer scoren.

Van iemand die zes keer scoort in één wedstrijd kan overigens misschien wel worden gezegd dat hij een dubbele hattrick maakte.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op http://en.wikipedia.org/wiki/Hat-trick staat overigens dit (over cricket): "Taking two wickets in two consecutive deliveries is occasionally known as a brace, or (more commonly, especially until the next delivery has been made) being on a hat-trick. Four wickets in four balls is referred to in cricket literature and record books as four in four but the term double hat-trick has also been used in the media, as it will contain two different, overlapping sets of three consecutively dismissed batsmen.".

Een dubbele hat-trick is dan de prestatie waarbij vier keer achter elkaar wordt gescoord, omdat er sprake is van twee elkaar overlappende series van drie prestaties.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

Nee, die zijn er niet, ook heb ik van een brace nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik kende de term "brace" ook niet, maar op http://en.wikipedia.org/wiki/Hat-trick staat: "Association football A hat-trick occurs in association football when a player scores three goals (though not necessarily consecutive) in a single game, where as scoring two goals constitutes a brace.".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal best bestaan, alleen ik heb het nog nooit gehoord hoewel ik toch regelmatig naar wedstrijden kijk en fifa speel xD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Term wordt ook nooit gebruikt. Net als al die andere termen die Amadea in de reacties heeft genoemd. Dus niet gek dat je het nooit hebt gehoord!