Hoe wordt bepaald welk rugnummer elke voetbalspeler krijgt?

Behalve dat de keeper meestal wel nummer 1 heeft, vroeg ik me af hoe de rest van de rugnummers geregeld is. Zit daar een logica in ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
22.5K

Antwoorden (1)

Als voorbeeld: bij dit WK mocht elke bondscoach van tevoren 23 spelers selecteren voor zijn team. Nummers 1 t/m 11 zullen normaal gesproken voorbehouden zijn aan de vaste opstelling die de bondscoach in gedachten heeft, waarbij de bondscoach rekening houdt met de positie van de speler: zo heeft een basisverdediger vaak een laag nummer (ongeveer 2-5), terwijl nummer 10 vaak voorbehouden is aan de spelmaker. Een blik bij de overige selecties van de deelnemende landen aan het WK leert dat nummer 12 en nummer 23 bijna overal zijn voorbehouden aan de tweede resp. derde doelman van de ploeg (bij Nederland hebben de keepers nummer 22 & 23). De overige nummers worden in overleg met de spelers bepaald en uiteindelijk doorgegeven aan de FIFA door de nationale bond. Vaak hebben spelers een voorkeur voor een nummer, bijvoorbeeld omdat ze dit nummer bij het club ook hebben, of vanuit een andere reden. Wanneer ze geen voorkeur hebben, zal de nationale bond het nummer bepalen. Dit gebeurt eveneens wanneer 2 spelers eenzelfde nummer, bijv. nummer 14, willen hebben. Al blijft dit 'spelletje' verder verborgen voor ons als liefhebbers van het voetbal, dit wordt in de achterkamertjes bepaald.

Bij clubvoetbal werkt het redelijk hetzelfde: de nummers 1 t/m 11 zijn meestal voorbehouden aan de basisspelers, al is het - gezien het lange seizoen - vrijwel nooit zo dat in de laatste wedstrijden de nummers 1 t/m 11 ook de werkelijke basisspelers zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen door blessures, doordat de trainer in de tussentijd andere spelers heeft gekozen voor de basis of doordat spelers zijn verkocht (bijvoorbeeld in de winterstop). Ook hier worden de overige nummers vooral in overleg bepaald of door de club zelf. Soms hebben spelers een speciaal nummer dat nogal hoog is (zie bron 2) om voor hen belangrijke redenen. Bij grote selecties zijn rugnummers boven de 30 ook niet vreemd. Daarnaast wordt rugnummer 99 nog wel eens gebruikt, één van de bekendste 'gebruikers' van dit nummer was de Braziliaanse Ronaldo (zie bron 3).

Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker voor je hebt gemaakt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad duidelijk en met goeie links.