Is het toegestaan om een keeper een schouderduw te geven?

Hallo ik heb twee vragen waar ik moeilijk een antwoord op kan vinden. Is het toegestaan een keeper een schouderduw te geven ? En mag er gewisseld worden nadat de keeper de bal heeft gevangen? Alvast dankt voor uw reactie

een jaar geleden
in: Voetbal
2.2K

Antwoorden (2)

Of de schouderduw geoorloofd is, dat is aan de scheidrechter te beoordelen. In principe mag je met je lichaam de bal afschermen daarbij mag je met je schouder best wel een beetje duwen. Maar effe langs de keeper lopen en hem met je schouder een stoot geven en hem zo als het ware een mep verkopen, dat mag natuurlijk niet. De grens tussen wat wel en niet mag is aan de scheidrechter.

V.w.b. je wisselvraag: er mag alleen gewisseld worden wanneer de scheidsrechter dit aangeeft. Die zal daarvoor een dood spelmoment kiezen. Dat kán zijn nadat de keeper een bal heeft gevangen.
Een lichte schouderduw mag in principe in het voetbal. Of de schouderduw zwaar genoeg is voor een overtreding bepaald de scheidsrechter. Het lijntje tussen geoorloofd en strafbaar hiertussen is heel klein. Echter, worden de keepers vaker "beschermt" door de scheidsrechter en wordt er veel eerder voor een overtreding gevloten als de keeper erbij betrokken is. Je kan haast wel zeggen dat er een ongeschreven wet is dat keepers eerder worden beschermt en vaker wordt gevloten in het voordeel van de keeper dan de andere spelers op het veld.
een jaar geleden