Waarom hebben sommige spelers hun voornaam op hun shirt staan, en anderen hun achternaam?

Ze mogen zelfs hun voetbalnaam of bijnaam (HULK) erop zetten. Maar dat draagt toch helemaal niet mee aan hun naamsbekendheid? Ook meerdere namen in één team maken het er niet makkelijker op: twee James' bijvoorbeeld...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
11.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze willen zich vaak onderscheiden en neerzetten als merk. Ronaldinho bijvoorbeeld heet eigenlijk Ronaldo, maar omdat er destijds al een grote Ronaldo actief was, besloot hij zich Ronaldinho te noemen. De keus is aan de speler, volgens mij moet er wel enige band zijn met de naam (ik mag niet zomaar 'Bril' als naam gebruiken als ik Pom Piedom heet), al weet ik dit niet zeker.

Het beste antwoord

De reden van deze "naamswijzigingen" op het shirt kunnen hele verschillende redenen hebben. Officieel is het gebruikelijk en staat er ook in de regels dat de achternaam afgebeeld moet staan achter op het shirt. Maar men kan een verzoek doen om de naam te wijzigen en dit ter beoordeling voorleggen. Het is dan ook zelfs mogelijk om een bijnaam achter op het shirt te dragen.

Zo weet ik van Depay dat hij liever niet met zijn achternaam op zijn shirt heeft, dit heeft te maken met zijn verleden. Daarom speelt Memphis Depay dan ook met zijn voornaam op zijn shirt bij PSV.

Dus onderhevig aan goedkeuring of afkeuring van de gekozen naam door de speler zelf staat het ze dus in principe vrij of de eigen naam te kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spelers mogen dit helemaal zelf bepalen inderdaad. Als je het over de naamsbekendheid hebt, is het meestal het geval dat de spelers bekend zijn geworden onder die naam. Hulk zoals je al zegt, weinig mensen weten hoe hij maar echt heet. Kaka, Ronaldinho bijvoorbeeld ook.

De andere reden voor een andere naam, is dat ze niet met de achternaam (naam van de vader) willen spelen. Memphis Depay bijvoorbeeld die zijn vader al sinds zijn 4e jaar niet meer heeft gezien.