Welke talen moet een scheidsrechter kennen bij internationale wedstrijden?

En wat nu als er een speler bij is die de betreffende taal niet spreekt?
Kan me goed voorstellen dat niet alle spelers uit bijvoorbeeld Zuid-Korea ook Engels spreken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
4.7K

Het beste antwoord

Officieel erkent de FIFA de volgende talen: Engels, Frans, Duits en Spaans.

Tegenwoordig mag er in grote en belangrijke internationale wedstrijden alleen nog maar gebruik gemaakt worden van Engels voor de communicatie van scheidsrechters. De FIFA heeft voor het WK dan ook de scheidsrechters een "opleiding/test" laten doen waarbij ze ook getest werden op hun kunde van de Engelse taal. De FIFA heeft als eis dat scheidsrechters de Engelse taal goed moeten kunnen beheersen voor het WK.

Over het algemeen worden de scheidsrechters voor de internationale wedstrijden geregeld door de FIFA. Hierdoor komt de scheidsrechter nooit uit hetzelfde land als de spelers, ook hier heeft de FIFA als regel dat de scheids Engels moet spreken. De FIFA verzorgt dan ook cursussen voor scheidsrechters.
Tevens heb je landen die niet zijn aangesloten bij de FIFA. Hiervoor gelden deze regels natuurlijk niet, maar deze landen mogen ook niet meedoen met het WK of een ander toernooi van de FIFA.

Overigens heeft een scheidsrechter genoeg signalen om duidelijk te maken wat hij besluit. Hij heeft ook het recht om niet in discussie te gaan waardoor nee schudden voldoet. Een scheidsrechter zou dus een wedstrijd kunnen leiden zonder ook maar te spreken.
De gele en rode kaarten deden dan ook hun intreden om de communicatie van signalen te verbeteren. De kaarten werden "uitgevonden" nadat een Spaans sprekende scheids het niet voor elkaar kreeg een Duits sprekende speler van het veld te sturen.