Hoe wordt een hoekschop gegeven wanneer de bal in het midden over het doel gaat?

Voor de helderheid:

Staat er iets in de reglementen van FIFA, of welke organisatie dan ook, waarin een bepaling staat vanuit welke hoek een hoekschop moet worden genomen wanneer de arbitrage unaniem van oordeel is dat de bal precies ter hoogte van het midden van de lat over het doel is gegaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
4.7K
Poet
9 jaar geleden
De regels zeggen slechts: "Een hoekschop wordt genomen door de bal neer te leggen op het snijpunt van de doellijn en de zijlijn, het meest nabij de plaats waar de bal over de doellijn is gegaan". Daar heb je dus niets aan. Mocht deze situatie zich voordoen dan vrees ik dat we overgeleverd zullen zijn aan pragmatici die stellig zullen beweren dat het links danwel rechts van het midden was. Maar gelukkig is er waarschijnlijk nog nooit een bal exact midden over het doel gegaan. Er is daarvan namelijk geen bewijs te vinden op internet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leek mij ook al een vrij hypothetische situatie, maar dan is me nu in ieder geval helder dat dit niet specifiek is 'geregeld'.

Het beste antwoord

Zo hypothetisch is het niet, komt regelmatig voor dat moeilijk te zien is waar de bal precies over de achterlijn is gegaan; geldt ook als de keeper de bal praktisch in het midden van zijn doel over de lat tikt. In overleg met de grensrechters (en tegenwoordig soms 5e en 6e man) zal de scheidsrechter bepalen waar de hoekschop wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prettig geformuleerd, daarvoor al een +
Heb je wellicht ook een bron die jouw antwoord ondersteunt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit staat naar mijn weten niet in de reglementen van de FIFA, zoals 'Poet' in de reacties al aangaf. Bron is dan eigen ervaring, zéér vaak gezien dat het zo werkt, op welk niveau dan ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor het meedenken. :)

Andere antwoorden (2)

De scheidsrechter bepaalt in voorkomend geval waar de hoekschop genomen wordt.
9 jaar geleden
Vaak word er overlegd tussen alle scheidsrechters maar het besluit valt meestal aan de kan vanwaar geschoten word dus word de bal vanaf links geschoten word de koeschop ook van die kant genomen omgekeerd hetzelfde.