Mogen er vrouwen meedoen in het Nederlands elftal?

Ik weet dat er een speciaal vrouwenelftal is, maar het gewone Nederlands elftal is toch niet speciaal alleen voor mannen? Dus als er een vrouw is die echt ontzettend goed is, zou die dan mogen meedoen?

Toegevoegd na 2 dagen:
Als iemand zegt dat het niet mag, dan wil ik graag weten waar dit dan staat in de regels?

Toegevoegd na 3 dagen:
Maar omdat ik ook een definitief antwoord wilde op de vraag heb ik de spelregels maar opgezocht op de KNVB site. En de enigste verwijzing naar vrouwen die ik heb gevonden was dit:

Mannelijk en vrouwelijk
In de spelregels wordt gemakshalve alleen verwezen naar het mannelijk geslacht
ten aanzien van scheidsrechters, assistent-scheidsrechters, spelers en officials;
bedoeld wordt zowel het mannelijke als het vrouwelijke geslacht.

bron: http://www.knvb.nl/watdoenwe/spelregelsenreglementen

Dus, het lijkt me duidelijk. Er is niets wat de vrouwen verbied om voor het Nederlands elftal uit te komen, buiten het dameselftal om.
Net zoals een speler onder de 21 zowel bij het Jong Oranje mag voetballen als bij het Nationaal elftal.
Oftewel, alleen maar omdat je een Jong Orange hebt, wil niet zeggen dat er alleen ouderen mogen spelen bij het Nationaal, en alleen maar omdat je een dameselftal heb wil nog niet zeggen dat de dames niet mee mogen doen met het nationaal elftal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
5.5K
Castle
10 jaar geleden
Een + gegeven voor de vraag. In de jeugdelftallen zijn ze nog wel gemengd, maar ik kan niets vinden over een eventueel verbod om een vrouw in het Nederlands elftal te zetten. Lijkt me wel super een vrouwelijke verdediger waar Ronaldo niet langs kan komen. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Castle, logisch want Ronaldo kijkt dan naar haar en niet naar de bal!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bron? Het is toch gewoon HET Nederlands elftal, toch niet speciaal voor mannen? Zou dat geen discriminatie zijn?
Castle
10 jaar geleden
Klopt helemaal Pelle ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snap niet dat dit 2x als goeie vraag wordt bestempeld, maar oké. Lijkt me volstrekt logisch dat dit niet mag. Een man die heel goed is (en dat is in verhouding tot de vrouwen op dit moment misschien wel gauw zo) mag toch ook niet meedoen bij de vrouwen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pompie: lepel even de regels op, dan zijn we uitgediscussieerd hier ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik zin en tijd had om het honderden bladzijdes dikke FIFA-reglement door te lezen had ik dat graag gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aha... dus je hebt het nooit gelezen (ik ook niet), maar je doet wel net alsof je de inhoud kent? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik zeker weet dat het niet mag, dat was het antwoord op je eerste vraag. De toevoeging na 2 dagen was er toen nog niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rutte zei gisteren: het woord zegt het al, zwarte piet is zwart. En zo is het hier ook. Herenvoetbal is met mannen, Damesvoetbal is met vrouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ze noemen het anders nooit herenvoetbal? Ze noemen het Nederlands elftal! Maar omdat ik ook een definitief antwoord wilde op de vraag heb ik de spelregels maar opgezocht op de KNVB site. En de enigste verwijzing naar vrouwen die ik heb gevonden was dit: Mannelijk en vrouwelijk
In de spelregels wordt gemakshalve alleen verwezen naar het mannelijk geslacht
ten aanzien van scheidsrechters, assistent-scheidsrechters, spelers en officials;
bedoeld wordt zowel het mannelijke als het vrouwelijke geslacht. bron: http://www.knvb.nl/watdoenwe/spelregelsenreglementen Dus, het lijkt me duidelijk. Er is niets wat de vrouwen verbied om voor het Nederlands elftal uit te komen, buiten het dameselftal om.
Net zoals een speler onder de 21 zowel bij het Jong Oranje mag voetballen als bij het Nationaal elftal.
Oftewel, alleen maar omdat je een Jong Orange hebt, wil niet zeggen dat er alleen ouderen mogen spelen bij het Nationaal, en alleen maar omdat je een dameselftal heb wil nog niet zeggen dat de dames niet mee mogen doen met het nationaal elftal.

Antwoorden (1)

Dat is gewoon met elkaar afgesproken.

In zo goed als geen enkele sport strijden mannen en vrouwen samen voor de titel. Je kunt nog zo goed zijn als vrouw maar eens zijn er toch echt (bij voetbal dan) 11 mannen beter dan jij en zo kom je als vrouw nooit aan het spelen.