Waarom mogen voetbalclubs in bv. spanje meer schulden hebben dan in nederland?

Zo kunnen die clubs de beste spelers kopen,terwijl ln club hier in nederland hun licentie kwijt kunnen raken als ze hun financieen niet in orde hebben.Is dit geen competitievervalsing?(europese competitiewedstrijden)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
3K

Antwoorden (3)

Deze clubs uit Spanje hebben een lening en dus een schuld bij de bank die al het geld voorschiet om bv bepaalde spelers te kopen. Maar omdat deze clubs veel meer waard zijn qua naam, stadion, merchandising, sponsors, supporters e.d. worden deze niet failliet verklaard.
In Nederland gebeurt dit vaker omdat het draagvlak bij deze clubs kleiner is. Dus simpelweg minder waard is en hierdoor failliet wordt verklaard. Helaas bij HFC Haarlem gebuerde dit door gebrek aan steun van de gemeente en supporters en hierdoor weer een gebrek aan sponsors.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Platini (voorzitter UEFA) is bezig met plannen om clubs met negatieve jaarrekeningen vanaf 2012 de toegang tot Europese bekertoernooien te ontzeggen, dus dat biedt dan weer mogelijkheden....

http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/128602/platini-clubs-met-schulden-niet-in-cl-of-el/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is zo omdat die clubs veel meer inkomsten hebben dan
nederlandse clubs ,en omdat die veel meer leden
hebben,grotere sponsors,en een kleding verkoop in het
hele land. (vaak ook in het buitenland )

Deze grote clubs hebben een jaarlijkse omzet van wel
200 miljoen, terwijl nederlandse clubs (ajax-p.s.v) een veel
kleinere omzet hebben ( 50 -60 miljoen )
Als nederlandse clubs een schuld hebben dan moet dat gemeld worden bij de K.N.V.B , en als het te groot is dan
kunnen zij de licentie kwijtraken.

Bij buitenlandse clubs mag de schuld veel groter zijn, omdat zij het veel sneller kunnen terugbetalen.