Waarom hebben bij voetbal keepers eigenlijk altijd een ander tenue aan dan de spelers van hun eigen team?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
6.4K

Antwoorden (4)

Om hem snel herkenbaar te maken.
Stel, hij heeft hetzelfde tenue als een veldspeler en een veldspeler kan de bal wel met zijn hand uit het doel slaan, maar de keeper niet... ja, dat mag de veldspeler niet. Als ze allemaal hetzelfde shirt zouden dragen zouden scheidsrechters het niet zo snel kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niks van voetbal, maar vraag me af: Is het dan niet zo dat andere spelers niet in het doel mogen komen en dat de keeper er nooit uitkomt?
Of gaat het over als iemand op de grens daarvan staat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doelgebied is groter dan het doel zelf, en zowel keeper als veldspeler komen in dat hele gebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De andere spelers mogen zoals Suzy al opmerkt wel in het doelgebied (en zelfs in het doel zelf) komen, zij mogen de bal alleen nooit met de handen aanraken (alleen bij een ingooi, als de bal aan de zijkant het veld verlaten heeft).
De keeper mag zijn doelgebied ook wel verlaten, maar buiten zijn doelgebied mag hij de bal niet met zijn handen aanraken.
Omdat de keeper de enige is die zijn handen mag gebruiken en anders is het moeilijk te zien voor de scheidsrechter of diegene wel de keeper is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben scheidsrechter geweest KNVB voetbalbond, de reden is omdat keeper meer te onderscheiden van de spelers.
Keepers mogen de bal met de hand pakken in het spel de spelers nietanders is het handsbal. Voor keepers zijn andere spelregels van toepassing dan voor veldspelers en omdat goed uit elkaar te houden hebben keepers een ander teneu dan veldspelers.

Groetjes,
Laurens1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om duidelijk te maken dat hij de keeper is, daarom zie je ook dat een veldspeler het shirt van de keeper aandat als hij moet keepen.