Wat is op amateur basis voetballen bij een profclub?

Ik lees vaak dat voetballers op amateurbasis spelen, maar wat houd dat precies in? Heeft het met het salaris te maken of de hoeveelheid trainingen?

Bvd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
9.1K

Antwoorden (2)

Dat zijn voetballers die niet betaald worden voor het voetballen. Het kan wel zijn dat ze geen contributie betalen (zoals amateurs) en dat ze reiskosten krijgen maar ze moeten er dus een baan bij hebben om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Het kan zijn dat ze later toch goed genoeg blijken om professioneel bij die club te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus ze krijgen geen salaris, maar staan wel onder contract en een volgende club zou geen transfer hoeven te betalen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe het precies geregeld is is onbekend, dat kan bij iedereen anders zijn. Ik hoorde laatst op radio 1 een programma waar spelers die nu niet onder contract staan wel kunnen komen trainen bij een bepaalde club waar ze lang gespeeld hebben. Ze hopen dus alsnog gevraagd te worden. Of ze dan moeten betalen voor die trainingen etc wordt niet bekend gemaakt, het kan bij iedereen anders zijn. Of ze onder contract staan weet ik ook niet, het zou mij verbazen, die moeten natuurlijk zo weg kunnen als ze wel een contract elders kunnen krijgen.
Het heeft vooral met salaris te maken. Veel profclubs, vooral in de Eerste Divisie, zijn financieel niet in staat om zomaar een onbeperkt aantal contractspelers vast te leggen. Daarom worden ter aanvulling van de selectie soms spelers gehaald die op amateurbasis komen spelen, wat wil zeggen dat ze geen salaris krijgen, maar wel een soort contract hebben, wat in de meeste gevallen vanuit beide kanten kan worden opgezegd (bijvoorbeeld wanneer de speler het niet meer naar zijn zin heeft of een betere club vindt, of wanneer de club vindt dat de speler zich niet aan afspraken houdt o.i.d.). Reiskosten e.d. worden normaliter wel betaald.

De hoeveelheid trainingen is over het algemeen gelijk aan de 'echte' profs, al zijn de spelers met een amateurcontract niet altijd beschikbaar i.v.m. werk-verplichtingen.