In welke tijden speelde Italie nou ECHT catenaccio en zijn hier nog videobeelden van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (1)

De échte catenaccio werd ontwikkeld door een Argentijnse trainer, Helenio Herrera, in de jaren 60, en hiermee boekte hij de grootste successen als trainer van Internazionale Milan.
Kijk maar op YouTube een willekeurige video van Inter in die tijd.

De grootste succes van de Italiaanse voetbal met de catenaccio was wellicht de WK 1982 in Spanje, met een beruchte lijn van 4 keiharde verdedigers en Franco Baressi als libero, en maar één slimme spits: Paolo Rossi, die uiteindelijk top scorer werd in die WK.
Met name de wedstrijden in de groepsfase (tegen Peru, Kameroen en Polen als ik me goed herinner), die Italië nog maar nét overleefde met 3 gelijke spelen, zijn schoolvoorbeelden van catenaccio.

Tegenwoordig wordt de échte catenaccio, met een libero, niet meer gespeeld, maar Italië en de Italiaanse clubs zijn nog steeds harde verdedigers, zoals je wellicht weet, die liever voor de 1-0 overwinning gaan dan voor de 4-3.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds wanneer is Italie dat niet meer gaan hanteren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de jaren 70 had de Totale Voetbal van Rinus Michels bewezen dat de catenaccio was te rigide, dus werd de zogenaamde Zona Mista ontwikkeld. Dat is een evolutie van de catenaccio, die eigenlijk door Italië werd gespeeld in de latere fases van de WK 1982, met als resultaat dat ze beter gingen spelen. Eigenlijk is de catenaccio in zijn zuivere vorm na halverwege de '70 jaren bijna niet meer gebruikt.