Wie beslist over vriendschappelijke voetbalwedstrijden?

Dan heb ik het over:
* Wie tegen wie speelt
* De datum
* Limieten; kleine afstanden voor arme landen (kan mij voorstellen dat mensen in Mali niet zoveel geld hebben voor vliegtickets naar Canada, of dat er weinig geld beschikbaar is voor de voetballers zelf), aantal wedstrijden per jaar, hoe vaak tegen elkaar per jaar. etc.
* Zijn er verplichtingen? Moet elk land vriendschappelijke wedstrijden spelen? (omhoog/omlaag in de wereldrang lijst)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
1K

Het beste antwoord

De voetbalbonden regelen dat, bij ons de KNVB dus. Verder heeft het weinig zin om een vriendschappelijke wedstrijd te spelen tegen een land dat te arm is om uitwedstrijden te betalen voor de voorrondes van een WK of iets dergelijks. Zo'n land heeft dan ook geen geld voor voetbal dus dat zijn gewoon geen serieuze tegenstanders.

Verder zijn dit soort wedstrijden niet verplicht maar een landenteam moet in de voorbereiding wel wedstrijden spelen maar dat kan natuurlijk ook tegen een team van een club uit het land al zijn dit bijna nooit de beste voorbereidingswedstrijden omdat een team van een club bijna altijd slechter zal zijn als de beste spelers van een land (tenzij die club vooral spelers uit het buitenland heeft). Daarnaast is het voordeel van een wedstrijd tegen een ander land dat dat land ook een oefening heeft.

Er worden vaak bepaalde dagen in het jaar aangewezen waarop vriendschappelijke wedstrijden worden gehouden zodat alle clubs daar rekening mee kunnen houden (er zijn spelers een paar dagen weg).