Gebruikt van Gaal bij Bayern dezelfde tactiek als bij het grote Ajax van1995/96 en vorig jaar bij Az?

ik vraag me steeds af hoe krijgt hij dat toch steeds voor mekaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Hij gebruikt in ieder geval hetzelfde systeem. Alleen hij vult het anders in. Bij Ajax in 1995 speelde hij aanvallender dan bijvoorbeeld bij az.

Van Gaal is tactisch heel erg goed. En de grootste fout die je als trainer kan maken is het systeem verkiezen boven de spelers. iedere speler in een team heeft bepaalde taken. Bijvoorbeeld in 1995 speelde de backs zeer aanvallend en zelfs de centrale verdediger kwam regelmatig mee naar voren.

Dat is tegenwoordig bijna onmogelijk op het hoogste niveau. Defensieve zekerheid is belangrijker omdat fouten sneller worden afgestraft tegenwoordig. Daarom mogen de backs bij Bayern pas opkomen als Bayern Munchen zeer dominant in het spel is en veel balbezit heeft. Dat komt natuurlijk nog wel vaak voor.

Ajax speelde in 1995 met 2 pure buitenspelers (Ronald de Boer en Overmars). Bayern speelt nu wel met Robben (die bekend staat als buitenspeler) maar Robben zwerft meer. Ook Ribery speelt ook in balbezit vaak op het middenveld en staat soms ook in een 4-3-3 systeem op de nr. 10 positie.

Dat komt ook omdat het voetbal veranderd. Als je 2 pure buitenspelers hebt dan staat de spits vaak op een eiland tussen 2 centrale verdedigers en een verdedigende middenvelder. Om dat te voorkomen moet er 1 buitenspeler naar binnen trekken in scoringspositie of moet er een nr. 10 doorschuiven naar de spitspositie. Daardoor word je erg kwetsbaar als de tegenstander de bal veroverd omdat je middenveld dan maar uit 2 mensen bestaat.

Az speelde vorig seizoen regelmatig zeer verdedigend en puur op de counter. Maar daar is hij natuurlijk wel kampioen mee geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed! +1

Andere antwoorden (2)

Zijn grote kracht zit hem in het mentale aspect. Je kunt er van uit dat dat 75% mentaal zit en 25% gewoon voetballen.
Van Gaal is daar een STER in, hij kan mensen die niet goed in zijn vel zitten motiveren. Hij zorgt ervoor dat spelers voor elkaar door het vuur gaan. Iedereen is gelijk en de grote spelers die naast hun schoenen lopen kunnen gewoon opdonderen want iedereen is gelijk. En dat doet Van Gaal als een van de beste. En zo heeft hij dat ook voor elkaar gekregen bij AZ en Ajax. Zo een trainer heeft ook tijd nodig, en dat zag je ook bij Bayern Munchen, in het begin konden ze hem niet luchten, en moesten ze echt aan hem wennen. Het verbaasd mij overigens dat hij binnen zoveel korte tijd al zoveel heeft bereikt. Dat heeft hij echt knap gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ,je moet hem de tijd gunnen +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk maar dit is geen antwoord op je vraag. En ja het is fantastisch om te zien dat zijn spelers vaak door het vuur gaan voor hem. Je ziet bij az het verschil wel.
Ja dat is zo. Van Gaal gebruikt hetzelfde concept waarmee hij eerder successen heeft behaald. Zou ik ook doen.