Waarom neemt je conditie af als ik niets doe?

Ik ben benieuwd waarom mijn conditie afneemt als ik een tijd niet sport. Bijvoorbeeld tijdens de winterstop van voetbal merk ik dat mijn conditie snel achteruit gaat als ik niets doe. Wat gebeurt er dan in je lichaam er waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (2)

Je lichaam is een luie donder, of beter gezegd: gaat heel efficiënt met haar voorzieningen om. Als het geen aanleiding heeft om bepaalde delen te versterken of extra aandacht aan te besteden, doet ze dat ook niet. Heeft eigenlijk alles te maken met "overleven". Als je niet traint, zullen je spieren zich niet ontwikkelen (lichaam zegt: waar is dat voor nodig?). Er worden minder stofjes aangemaakt die de betreffende lichaamsdelen moeten waarschuwen. Als je niet traint, eet je bijvoorbeeld ook minder; je lichaam heeft dat dan niet nodig. De mindere voedseltoename (ivt als je wel traint) geeft dan geen ruimte voor een extra ontwikkeling van bepaalde lichaamsdelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hooii,
Het zelfde heb ik altijd als ik een tijdje niet sport dat mijn lichaam snel uitgeput is. Dat komt omdat je lichaam gewend is aan het ritme wat jij altijd doet. Hier een voorbeeld: 8:00 word je wakker dan ontbijt je en dan ga je hardlopen even douchen daarna werken fietsend naar huis en dan nog even voetballen dan eten tv kijken en naar bed. Als je een van deze dingen vergeet is je lichaam meteen uit zijn ritme probeer gewoon zelf te sporten/ Fitness te gaan doen in plaats van niks doen als de winterstop is bij het voetballen!!!

Ik hoop dat ik je heb geholpen!!