FIFA voert doellijntechnologie. Is dat hetzelfde als met tennis om te kijken of de bal wel of niet over de lijn is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (2)

FIFA wil gebruik maken van Hawk-Eye en Goalref

Het gaat om de Hawk-Eye- en GoalRef-systemen. De Engelse Premier League zal de technische hulpmiddelen komende seizoen al als eerste invoeren.

FIFA-voorzitter Sepp Blatter was lid van de commissie die vandaag het besluit naar buiten bracht dat testresultaten hebben aangetoond dat de Hawk-Eye- en GoalRef-systemen snel en precies kunnen beoordelen of een bal de doellijn heeft gepasseerd. Blatter was lang fervent tegenstander van doellijntechnologie binnen het voetbal, maar leek eind vorig jaar al langzaamaan om te gaan.

Hawk-Eye is een Brits camerasysteem dat al langer in tennis en in cricket wordt gebruikt. GoalRef is een systeem van Deens-Duitse makelij dat met behulp van magnetische sensoren een speciale bal kan volgen.
Dus als ze voor Hawk-Eye kiezen is het hetzelfde als bij tennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
FIFA gaat gebruik maken van het Hawk-eye en GoalRef systeem

Het Hawk-eye systeem is inderdaad hetzelfde als bij tennis:
meerdere camera's in het stadion vormen met elkaar een simulatie om te kijken of de bal over de doellijn is geweest.

Het GoalRef systeem werkt wat anders
aan de achterkant van de doelpalen worden meerdere antennes geplaatst.
Die analyseren elke beweging ertussen. De diameter van de officiele bal is altijd 22 cm. De antennes vormen een soort krachtveld op 22,1 cm achter de doellijn. Als de antennes dan de bal waarnemen is het zeker dat de bal de doellijn volledig heeft gepasseerd.

De 1e scheidsrechter krijgt voor de twijfelgevallen een polsband om. Deze begint dan te zoemen en de letters GOAL lichten op als een systeem een goal registreert.