Een aanvoerder vertolkt meestal een leidende rol in het veld. Het is niet verstandig een leider te wisselen. Dit is namelijk niet bevorderlijk voor de teamprestaties.
Ook heeft een aanvoerder vaak iets meer kwaliteiten, waardoor hij het team op sleeptouw kan nemen.

Hierdoor staat hij vaker in de basis elf. Dit wil echter niet zeggen dat hij zijn basisplaats niet kwijt kan raken na matige prestaties. Maar in de meeste teams heeft het verwisselen van een aanvoerder grotere consequenties dan enkel het verwisselen van eens speler
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee.

Er speelt wel altijd een aanvoerder in een team, maar als hij gewisseld wordt, dan wordt het aanvoerderschap overgenomen door een ander.

Toegevoegd na 55 seconden:
Kortom: De kans is aanwezig dat van Bommel morgen niet speelt. Dan zal een andere speler de aanvoerdersband dragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De persoon die tot aanvoerder gekozen wordt is uiteraard wel een belangrijke speler, een vaste waarde in het team. Dus als je het op die manier bekijkt, dan wordt die wel vaker opgesteld, maar als de aanvoerder hopeloos uit vorm blijkt te zijn, dan zal de trainer, ongeacht de status van de aanvoerder, hem toch op de bank zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in principe heeft de vaste aanvoerder een basisplaats.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus als je alle aanvoerders en alle gewone spelers tegenover stelt en kijkt hoeveel speeltijd ze hebben zal de aanvoerder gemiddeld meer speeltijd hebben dan zomaar een andere speler.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent over het algemeen aanvoerder van een team (niet alleen bij voetbal ) omdat je bepaalde kwaliteiten hebt. Uiteraard moet je goed kunnen voetballen, maar ook leiderschap tonen en overwicht hebben. Alleen al daarom zul je idd vaker opgesteld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in het algemeen wordt een aanvoerder van een voetbalteam vaker opgesteld dan een speler die geen aanvoerder is (al heb je natuurlijk altijd belangrijke spelers die altijd wel spelen, ookal zijn ze geen aanvoerder). Een aanvoerder wordt gekozen omdat hij leidende kwaliteiten heeft, maar ook omdat hij een goede speler is, en normaal gesproken in de opstelling staat. Het is namelijk onlogisch om een speler tot aanvoerder te noemen, en hem vervolgens in de wedstrijd niet op te stellen. Al is het wel zo dat een aanvoerder natuurlijk niet alleen voor tijdens de wedstrijd is, maar vooral ook buiten het veld.