Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen als je linksbuiten of rechtsbuiten bent?

Ik speel nu al 7 jaar voetbal en ben best goed geworden.
Ik speel momenteel voor een provinciale team en sta linksbuiten-rechtsbuiten. M'n trainer zegt altijd dat ik niet weet waar ik me moet plaatsen en dat ik altijd voor hetzelfde actie ga. Verder wilt hij dat ik niet dribbel wat ik best raar vind. Vaak trek ik naar binnen en het werkt altijd dus begrijp ik z'n commentaar niet. En ik plaats me denk ik wel goed altijd breed houden bij balbezit en zakken bij balverlies. Ik zou graag wat tips horen voor wat ik kan doen als buitenspeler.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is slimmer om die tips aan je trainer te vragen en meteen duidelijk laten zien dat je ze in praktijk brengt. Daar krijg je pluspunten mee en je doet tenminste precies wat de trainer in zijn hoofd heeft.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nouja, ik vind het niet 100% onlogisch wat je trainer zegt.
Een rechts/links kan voor 2 dingen kiezen, mits er een spits is en een aanvallende middenvelder.

1: je loopt door tot links/rechts voor en geeft de bal voor (assist) aan de spits/linksvoor(als jij rechts staat) of aan de aanvallende centrale middenvelder. Je kunt de bal ook eerder afgeven zodat de spits door het midden kan. Jij moet dan steun aan hem geven door vrij te staan op zijn hoogte. Niet ervoor, anders is het buitenspel.

2: je loopt naar binnen en valt zelf met de spits/linksvoor (") aan. Als je deze tactiek kiest is jet logischer als er geen derde man in de aanval staat. Dat is waarschijnlijk wel zo, dus koeurt je trainer het af.