Moet een scheidsrechter alsnog fluiten, als een voetbalelftal uiteindelijk geen voordeel heeft gehad van de voordeelregel?

Als een speler een overtreding maakt, fluit de scheidsrechter in de regel voor een vrije trap. Hij kan ook de voordeelregel toepassen door niet te fluiten, als de ploeg meer baat heeft bij doorspelen dan bij een vrije trap. Vervolgens blijkt even later, dat de ploeg geen voordeel heeft of dat voordeel niet heeft uitgebuit. Dit weekend wond Heracles trainer Peter Bosz zich nogal op over zo'n situatie. Dat leidde toevallig tot een doelpunt tegen Heracles.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat mag en dat gebeurt op het professionele niveau wel vaker. Uiteraard mag er niet teveel tijd zitten tussen het incident en het niet behaalde voordeel. Online vond ik er het volgende over: "Als de scheidsrechter 'voordeel geeft', maar het beoogde voordeel komt niet tot stand, mag hij alsnog affluiten en een vrije schop toekennen." http://home.tiscali.nl/eijlders01/scheidsrechter.htm

Dat hangt ervanaf , ik weet dat als er voordeel wordt gegeven en binnen 1 tot 2 seconden de tegenpartij de bal heeft de scheidsrechter toch fluit. Maar maakt de team die voordeel krijgt een waardeloos schot die niet in de richting van het doel komt dan wordt dit beschouwt als het voordeel benutten. En dus zal er niet meer voor de overtreding gevloten worden.

Volgens mij mag dat niet, want anders zou die ene partij dubbelvoordeel (doorgespeelde kans + vrije schop) hebben. Wel is het zo dat de scheidsrechter na de voordeelregel alsnog wel de veroorzaker van de overtreding bestraffen, dus opschrijven of een gele/rode kaart geven.

Nee, de scheidsrechter mag later niet fluiten maar als het een te erge overtreding was toch nog geel of rood geven.

Bronnen:
scheidsrechtercurces

de scheids is de verantwoordelijke man alleen gele,rode en schorsingen kan de tucht commissie wijzegen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100