waarom heeft het nederlands elftal niet deelgenomen aan het wk van 1950 en 1954?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (2)

Omdat ze niet door de kwalificatierondes heen kwamen. De belangrijkste oorzaak daarvan was dat in NL nog uitsluitend met amateurs gewerkt werd en professionals in de ban gedaan werden. We verloren in die tijd zelfs van Luxemburg. Na de watersnoodbenefietwedstrijd waarin NL profs het hoog aangeschreven Frankrijk versloegen begon men in te zien dat NL een heilloze weg op was gegaan In 1954 werd dan ook betaald voetbal (eerst "illegaal"en later legaal) ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland slaagde 8x er niet om zich te kwalificeren,
Maar Nederland deed niet mee aan de kwalificatierondes in 1950 en 1954. dus dit antwoord is zoiezo wrong. ik heb me ook verdiept in deze vraag maar kon het antwoord tot zover nog niet vinden, ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze deden idd niet mee! ook de EK van 1960 werd niet deelgenomen, is ook niets over te vinden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb erg veel geprobeerd maar er is niet te vinden, ik heb de vraag bij de KNVB neergelegd want er moet toch iets over bekend zijn! wordt vervolgd!
Dat kwam omdat er in die periode nog zoiets bestond als een keuzecommissie.
Niet de bondscoach / trainer koos de voetballers uit, maar een keuze commissie, die ook nogal sterk aan vriendjespolitiek deed.

"Van 1950-1962 zorgde het vasthouden aan het amateurisme door de keuzecommissie voor te laag niveau van het elftal (in 1950 en 1954 werd zelfs niet eens ingeschreven). "

http://www.parool.nl/parool/nl/26/BOEKEN/article/detail/298503/2010/06/10/Verhalen-als-voetbalplaatjes-voor-volwassenen.dhtml

En als je nog eens anderhalf uur over hebt, hier een interessante documentaire genaamd: "De vergeten geschiedenis van Oranje 1940-1974"
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.7055534.html