Is er een comité tegen het moderne voetbal daarmee bepaalde beslissingen van de FIFA? (zie beschrijving)

Ajax verloor vanavond door twee menselijke fouten van de grensrechter, niemand kan het deze man kwalijk nemen. Zelf ben ik geen Ajax fan, maar ik kan me voorstellen dat Ajaxfans ziedend zijn na vanavond. Sep Blatter is degene die beslist of er al dan niet moderniteiten komen ten positieve voor het voetbal. Hij is hier tegen, en blijft dat ook. Maar Ajax is vanavond 25 miljoen euro door de neus geboord doordat Blatter de enige persoon op deze planeet is die het nostalgische voetbal in ere wilt houden. O.a het niet naderhand wel of niet mogen goedkeuren van een doelpunt o.i.d. maakt dat Voetbal de meest on-waterdichte sport ter wereld is.

Wat ik wil weten, is of er een al dan niet wereldwijd comité tegen de Fifa en haar praktijken is. Sep Blatter zal toch echt moeten buigen als 100.000 overal in Europa en daarbuiten voetbalfans de straat opgaan om te ageren tegen deze besluiten van de Fifa-baas. Dat gebeurt ook in de politieke democratie, waarom dan niet in de bijna net zo massale voetbaldemocratie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (3)

Omdat mn reactieknopje het niet doet , reageer ik toch maar zo.
Ik ben niet zo,n erge voetbalfanaat, maar ik kan dit ook niet uitstaan, buitengewoon triest !!
Van mij mogen ze ook elke beslissing bestuderen en erop terugkomen ...
Snap wel dat het meer georganiseer is, maar er hangt inderdaad genoeg vanaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, helaas niet. De bonden slikken vooralsnog alles van de FIFA. In andere sporten is het gebruikelijk om een soort videojury te kunnen raadplegen. Hockey, ijshockey, tennis en american football bijvoorbeeld. Het voetbal is een dictatuur. Klein lichtpuntje; tijdens het WK 2014 in Brazilië worden enkele technische hulpmiddelen toegestaan, zoals een lijncamera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 25 miljoen die ze mislopen is wel heel erg overdreven, zoveel krijgt Ajax echt niet, maar goed.

Nee, er is geen enkele instantie die nu Ajax die doelpunten alsnog toe zal laten kennen, Ajax mag na de winter gewoon verder in de Europa League.

Wat betreft de technische hulpmiddelen. Blatter is om. Met dank aan de afgekeurde treffer van Engeland tegen Duitsland op het WK in Afrika is de druk wel zo groot geworden, dat hij niet kon blijven volharden.

Tijdens het volgende WK in Brazilie zal de doellijn camera present zijn. Waarschijnlijk wordt die zelfs in het seizoen 2012-2013 al ingezet.

"'Een van de technologische hulpmiddelen die we nu moeten toestaan is de camera in het doel', liet Blatter weten in een interview met het Duitse Bild. 'Er zijn nu systemen ontwikkeld die nauwkeurigheid en snelheid weten te combineren. We zijn zo ver om deze technieken te gaan gebruiken.'

'De IFAB (International Football Association Board) zal in maart 2012 in Londen over de camera's stemmen', vervolgt de preses van de wereldvoetbalbond. 'Als de laatste beslissing genomen is, kan het in het seizoen 2012/13 ingezet worden.'

Op diverse grote eindtoernooien bestond grote controverse rond doelpunten die al dan niet werden toegekend. Op het WK 2010 in Zuid-Afrika passeerde een schot van Engels international Frank Lampard duidelijk de Duitse doellijn, maar dat werd niet waargenomen door de arbitrage. Met camera's in de doelen moeten dergelijke situaties voorkomen worden."

http://www.vi.nl/Nieuws-item/212231/FIFAbaas-Doellijntechnologie-in-2012-operationeel.htm

Maar goed, ik betwijfel of de camera in het doel deze buitenspelsituaties zou hebben beoordeeld.
En het gebruik van een video-scheidsrechter zoals in Rugby en Hockey al jaren goed werkt, dat zal de komende jaren in voetbal nog wel niet plaatsvinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lijkt me trouwens dat als er al een onderzoek komt, het raadzaam is dit onderzoek te starten in Zagreb om te kijken wat er in de rust tussen Zagreb (al uitgeschakeld) en Olympique Lyon gebeurt is...
Die knipoog van de Kroatische speler naar een franse speler na weer een doelpunt vond ik toch rieken naar duistere zaakjes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik besef me opeens dat ik de vraag zelf niet beantwoord heb: Nee, er is geen comité dat tegen beslissingen van de Fifa ingaat.