Een bekende voetbalanalist is (zoals je in je andere vraag ook al stelde) is Jan van Halst. Hij heeft als speler en in het bestuur veel ervaring opgedaan in het voetbal. Daardoor kan hij het spel goed analyseren.

Daarnaast heb je verslagevers als Jan Joost van Gangelen, die begonnen met een studie in de richting van Media of Journalistiek. Daarna specialiseren ze zich in een (of later meerdere) sporten. Door ervaring in het verslaan er van leren ze ook steeds beter analyseren.

Samenvattend denk ik dat het belangrijk is dat je, om goed voetbal te kunnen analyseren, veel ervaring opdoet. Door ervaring op sportief of journalistiek gebied leer je dan steeds beter het spel te "lezen".

Als je dus zoekt naar een studie met als doel later analist te worden bij het voetbal, dan kun je het beste voor een studie in de Media of Journalistiek kiezen, en vervolgens ervaring opdoen op een sportafdeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Opleiding voetbal analist bestaat (helaas) niet. Een kijk op het spel, details en vooral kennis over voetbal(lers) is wel een aanrader. Maar dat wist je waarschijnlijk al.