Waarom geldt de 6 seconden regel niet meer?

Bij fifa 2008 (spel) mag de keeper de bal niet langer dan 6 seconden in zijn handen houden. In het echt gebeurt het altijd dat de keeper de bal langer dan 6 seconden in zijn handen heeft. Waarom fluiten scheidsrechters hier niet (meer) voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
14.1K

Het beste antwoord

De regel bestaat nog steeds, maar wordt niet veel toegepast omdat, als je hier als scheidsrechter voor fluit, je ook een indirecte vrije trap moet toekennen aan de tegenstander, en dat kan nogal ingrijpend zijn. Stel je voor:
Het staat 0 - 0 in de laatste minuut in de finale van het WK. De keeper heeft de bal 7 seconden in zijn handen, waarna de tegenpartij scoort uit de indirecte vrije trap: dat is een hele zware straf voor een relatief licht vergrijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat spelers dan expres voor de keeper gaan staan zodat hij alleen maar kan gooien met de bal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de spelregels van de FIFA, gepubliceerd namens de International Football Association Board geldt die regel nog wel. Zie de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf ben scheidsrechter en heb net mijn KNVB diploma. Dus antwoord op deze vraag is simpel. Deze regel bestaat nog steeds, alleen is het niet meer een van de 'hoofdregels'. Een scheids bepaalt zelf of hij de wedstrijd dus heel strak wil houden en dus meteen fluit. Of hij geeft een signaal aan de keeper dat hij moet opschieten en de bal moet spelen..