De maatschappij kiest er zelf voor. Voetbalsupporters/liefhebbers betalen massaal mee aan dingen die met de clubs verbonden zijn. Toegangskaarten/Seizoenskaarten en merchandising zoals het kopen van een voetbalshirt, een schoolagenda of zelfs maar een pen. Het zijn allemaal inkomsten oor de clubs en bedrijven doen daar leuk aan mij door hoge bedragen te sponsoren in ruil voor reclame.

Neem Ajax als voorbeeld. Een club met een stadion met een capaciteit van meer dan 50.000 toeschouwers. Dat stadion is altijd voor meer dan de helft gevuld en zeker in topwedstrijden is het meestal vrijwel uitverkocht. Daarmee haal je gigantisch veel geld binnen. Tel daarbij de miljoenen die ze ieder jaar binnen krijgen van de sponsors, tv-gelden en andere merchandising, dan kom je op gigantisch veel geld uit (Hierbij reken ik de eventuele Champions League inkomsten niet eens mee, waarin Ajax dit seizoen meer dan 15 miljoen verdiende).

Dankzij al deze inkomsten zijn (top)clubs in staat miljoenen uit te keren als salaris aan spelers. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat zowat iedereen in de wereld naar voetbalwedstrijden kijkt, bedrijven daar reclame voor willen maken. En aangezien veel bedrijven dit willen, voeren ze de prijs op en uiteindelijk gaat dit naar de spelers. Professionele hockeyers hebben vaak nog een baan naast het hockeyen, omdat daar minder geld doorheen loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste, aan de ene kant, omdat er aan voetballers veel geld valt te verdienen en ten tweede, anderzijds, omdat het aanbod van hele goede voetballers een stuk lager ligt dan de vraag.
13 jaar geleden
het heeft er ook mee te maken met het aantal mensen wat een voetbalwedstijd bezoekt.Voetbal is een van de sporten waar een hoop mensen op af komen.Op deze manier gaat er ook een hoop geld in om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voetballers moeten goed betaald worden omdat ze anders naar andere ploegen gaan waar ze meer verdienen natuurlijk vindt ik de salaris van de meeste voetballers er ver over maar je moet voetbal zeker niet onderschatten het is een vrij zwaar beroep
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Luxegoederen zijn een economisch goed Misschien zijn de voetballers ook voorbeelden/ idolen als hun veel geld verdienen en uitgeven gaan de burgers dat ook doen het is heel commercieel