Zijn alle hardcourt ondergronden van tennisbanen in de V.S. het zelfde?

De finale van de US-Open is weer net voorbij en ik zag daar die mooie blauwe ondergrond van de baan. En ik vroeg mij af of deze hardcourt ondergrond standaard is voor alle hardcord tennisbanen? Verschils deze ondergrond sterk van de hardcourt tennis banen, die wij hier in Nederland indoor hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tennis
4.6K

Het beste antwoord

Niet alle hardcore ondergronden zijn gelijk. Ze zijn weliswaar allemaal van beton gemaakt maar er zit wel degelijk verschil in. Zo is de baan bij US-Open van een normale balsnelheid en komt de bal gemiddeld omhoog. Op gravel komt ie hoger en op gras weer lager. Deze 2 kenmerken zijn in het algemeen voor hardcour banen. In Nederland liggen echter ook banen die zeer snel zijn. Hier lijkt de baan veel meer op gras. Lagere stuit, kets als het ware door. En kom je dus met een goeie serves al een heel eind. Zo'n voorbeeld van deze baan is die in valkenswaard waar jaarlijks in de winter een A-toernooi word gehouden. Een voorbeeld van een langzamere baan is in Almere.

Deze verschillen liggen in de samenstelling van het beton. Daarnaast kunnen de banen na een tijd verslijten. Wat ook weer invloed heeft.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.