Wanneer gaat je tennis rating omhoog of omlaag?

Ik heb gehoord dat je rating niet omhoog gaat als je tegen iemand speelt die een punt of meer hoger is. Is het ook zo als je verliest van iemand die een punt of meer lager heeft en je verliest.( bijvoorbeeld ik sta 8,1 en verlies van een 6.5) blijft mijn rating dan hetzelfde! En hoe werkt dat systeem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tennis
13.6K

Antwoorden (4)

Bij een rating-systeem is het niet zo belangrijk of je wint of verliest, maar veel meer van WIE je wint of verliest. Want als iemand met een rating van 8 steeds wint van mensen met een rating van 5 zegt dat niet zoveel.

Als jij, zoals je het in je toelichting schrijft, met een rating van 8,1 verliest van iemand met een rating van 6,5, dan zal je rating dalen. Ten eerste omdat je verliest, en ten 2e omdat je verliest van een zwakke tegenstander.

De speler met een rating van 6,5 heeft extra voordeel bij deze partij. Als hij gewonnen had van iemand met ook een rating van 6,5, dan zou dat voordelig zijn voor zijn rating, maar nu hij gewonnen heeft van iemand met zo'n hoge rating wordt hij extra beloond.

Het is een heel eerlijk systeem: als iemand met een lage rating steeds maar verliest van sterke spelers, zal dat nauwelijks invloed hebben op zijn rating. Wint hij steeds van mensen met een hoge rating, dan gaat zijn eigen rating heel snel omhoog. Want hij bewijst steeds weer, dat hij net zo goed is als mensen met een hoge rating. En andersom is het ook zo: iemand met een hoge rating, die steeds maar verliest van spelers met een lage rating, is in no time zijn hoge rating kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand met een rating van 8,1 verliest van iemand met
een rating van 6,5 (wat je ook zou verwachten), dan wordt de rating NIET aangepast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb met opzet het woord "tennis" in mijn antwoord vermeden, want ik ben niet op de hoogte van de specifieke regels bij het tennis en allerlei uitzonderingen in berekening van resultaten. Je zult dus best gelijk hebben. De laatste regel in de toelichting van de vraagsteller "hoe werkt dat systeem?" heb ik opgevat, als hoe het in het algmeen werkt. Ik heb geprobeerd rating in het algemeen uit te leggen. Bij schaken is het in ieder geval wel zo. Als iemand met een rating van 2800 steeds verliest van iemand met een rating van 2000, dan zal zijn rating fors dalen, en de verliezer gaat flink omhoog. Gebeurt het één keer dan zal het niet of nauwelijks van invloed zijn op de ratings van beide spelers.
Als je van iemand verliest die een actuele rating heeft die meer dan 1 volle punten lager is dan je eigen rating, dan
zal diegene naar verwachting natuurlijk winnen.

Gebeurt dat, dan telt deze partij NIET mee voor de bepaling van de speelsterktebepaling.

Mocht de zwakste speler echter toch winnen, dan telt dit resultaat wel mee, en kan je rating dus flink beinvloeden

Voor een goede uitleg kan je de stukken van de site van de KNLTB downloaden. (zie de link bij "uitgebreide uitleg over DSS")
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jij verliest van een 6.5 zal er niks met je rating gebeuren. het klopt wat je in de beschrijving hebt staan, volgens mij hangt het er ook nog vanaf (als jullie wat gelijker zijn met ranking) of je met een drie of twee setter wint/verliest. als je competitie speelt dan krijg je altijd er een boekje bij waar ook instaat hoe het zit met je ranking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft niets te maken met tegen wie je speelt. Je krijgt een aantal punten per ronde dat je verder geraakt. Er wordt ook rekening gehouden met wat je het jaar voordien hebt gedaan op dat tornooi. Als je winnaar bent geweest en het jaar daarop verliezend finalist of erger dan verlies je punten. Hetzelfde geldt andersom maar in puntengewin dan. Het aantal punten is ook afhankelijk van de belangrijkheid van het tornooi. Bvb Grand slams zijn logisch genoeg de tornooien waar je de meeste punten kunt winnen en of verliezen dan.