als je met tennis in een hal de bal smasht en de bal vervolgens via de grond het dak raakt telt dit punt dan?

Als je met tennis in een hal het plafond raakt heb je het punt verloren. Maar als je de bal smasht en die vervolgens via de grond het dak raakt hoe zit het dan? Telt het punt dan wel. De tegenstanders mocht hem immers nog terug slaan. Dit is online niet in de regels terug te vinden. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tennis
5.8K

Het beste antwoord

Kijk voor de pdf via de link, tennisspelregels.
Quote (bladzijde 12):
regel 13. De bal raakt een vaste hindernis
Als de bal in het spel een vaste hindernis raakt nadat hij de juiste
speelhelft heeft geraakt, wint de speler die de bal sloeg het punt. Als de
bal in het spel een vaste hindernis raakt, voordat hij de grond raakt,
verliest de speler die de bal sloeg het punt.
end quote.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je de bal hoog speelt en deze raakt het dak voordat die de grond raakt verlies je het punt.

Maar bij een smash raak je eerst de grond. Als de bal daarna het dak raakt telt het punt voor degene die smasht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens mij is de regel namelijk dat het dak als "buiten het veld" wordt gezien. Als je tegen het plafond slaat is de bal in feite buiten het speelveld, ook al valt die daarna naar beneden. Bij een smash (eerst op de grond binnen het speelveld) geldt dit niet (tenzij je omhoog smasht natuurlijk en de bal niet de grond eerst raakt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je naar de regels kijkt dan staat daar dat de bal niet eerst tegen een obstakel (net/netposten /dak) mag worden gespeeld. Omdat de bal bij een smash reglementair wordt gespeeld zijn er geen aparte regels voor de smash opgenomen. De bal kan overal heen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan telt het punt wel. is te vergelijken met een smash, waarbij de bal, nadat hij de grond heeft geraakt, de baan uitvliegt, bijv het publiek in.

het is dus een geldige punt.
12 jaar geleden
als je de bal smasht en hij kom tegen het dak is het een punt voor degene die de bal smasht. dat is te vergelijke met de regel dat als de bal tegen het scorenbord komt en alsnog in is ( dus via het bord ) dan is de bal ook goed geslagen. dat zijn van die regels die een beetje anders zijn :-)