Wat betekent als eerste, tweede, etcetera, geplaatst zijn voor een tennistoernooi als Roland Garros?

Op televisie wordt regelmatig over spelers in een tennistoernooi gezegd: "Hij/zij is als eerste, tweede, etcetera, geplaatst voor dit toernooi." Wat betekent dit precies?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

N.B.: Ik heb het antwoord van simplynotedible als beste gekozen. Het staat daarom nu boven dat van Italklaas (wanneer de antwoorden niet in chronologische volgorde staan), terwijl het eerder als tweede antwoord is gegeven.

Simplynotedible reageert in zijn antwoord op het antwood van Italklaas. Italklaas gaf als eerste zijn antwoord. Het antwoord van simplynotedible is daarna gegeven.

14 jaar geleden
in: Tennis
9.9K

Het beste antwoord

Wat Italklaas zegt over directe kwalificatie klopt, de spelers worden (per toernooi verschillend) geplaatst gebaseerd op het vorige toernooi ter plekke, plus een selectie aan andere toernooien, meestal op dezelfde ondergrond of in de periode voorafgaand aan dat toernooi. Dit gebeurt dus niet per sé aan de hand van de wereldranglijst. Maar dit is niet het volledige verhaal.

Geplaatste spelers worden bij de loting op zo'n manier ingedeeld, dat de hoger geplaatste spelers elkaar pas zo laat mogelijk tegen kunnen komen. Zij worden niet ingeloot, maar in het toernooi geplaatst, zodat de nr. 1 en de nr. 2 elkaar pas in de finale kunnen treffen, de halve finales gaan tussen nr. 1 en nr. 4, en nr. 2 en nr. 3, enzovoort (uitgaande dat zij hun partijen winnen, natuurlijk). Op deze manier hoopt de toernooiorganisator dat de betere spelers zover mogelijk komen om het toernooi zo lang mogelijk spannend te houden (je schiet er niets mee op als de helft van de favorieten in de eerste twee rondes eruit ligt), en op die manier het publiek langer te binden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een aantal spelers, worden naar gelang hun prestaties van het afgelopen rechtstreeks geplaatst voor de grote toernooien, d.w.z. zij hoeven zich niet meer te kwalificeren. Naar gelang hun aantal punten, worden zij dus als 1e, 2e, 3e, etc.... geplaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de geprognotiseerde eindstand... En vanuit die prognose maken ze het hele wedstrijdschema, zodoende wil men de spannende wedstrijden op het laatst laten gebeuren... Hoe zou het zijn als nummer één en nummer twéé zich al zouden ontmoeten in de eerste ronde... door zo te doen voorkomen zulke gebeurtenissen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt op twee manieren in een toernooi terecht komen. In de eerste plaats kun je direct geplaatst zijn. Dit gaat op basis van je plaats op de wereld ranking. Daarnaast kun je ook via de kwalificaties in het toernooi komen. Wanneer je direct geplaatst bent, ben je als "zoveelste" geplaatst. Dit is gebasseerd op je plaats op de wereld ranking. De nummer 1 van de wereld zal dus ook altijd als eerste geplaatst zijn.