Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb begrepen dat het nu winter is op het zuidelijk halfrond. Bestaat daar ook iets zoals een Elfstedentocht? Op de schaats dus!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Schaatsen
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is inderdaad winter op het zuidelijk halfrond. Zeker in het zuiden van Afrika, Australië en Zuid Amerika kan het op zeeniveau 's nachts vriezen, en op hoogte blijft de sneeuw best redelijk liggen. Je kunt er nu skiën. Om de een of andere manier is skiën daar een stuk populairder dan schaatsen.

Schaatsen is in het zuiden redelijk nieuw, maar wel in opkomst. Zeker in Nieuw Zeeland en Argentinië, de enige landmassa die zuidelijk genoeg ligt voor een redelijk strenge winter, wordt wel geschaatst op natuurijs, zij het op kleinere schaal dan hier.

Volgens 1 van de bronnen hieronder heeft een indianenstam in Vuurland zich waarschijnlijk op het ijs voortbewogen op hulpmiddelen gemaakt van botten - daarmee is in Europa het schaatsen ook begonnen.

Hij spreekt verder over een toertocht in de omgeving van het Argentijnse El Calafate -waar ik over een kleine twee weken vakantie zal vieren. Brrrr-
Het is geen elfstedentocht, maar a la....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Afrika is het nu winter.
Maar daar zie ik de mensen echt niet schaatsten.
En de elfstedentoch is iets typische Nederlands
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in veel landen word het niet koud genoeg voor een échte winter, dat komt omdat de wereld gemiddeld genomen warmer is als het bij ons zomer is dan bij hun. dat heeft alles te maken met de landverdeling, de noordelijke helft van de wereld heeft veel meer land, en land warmt meer op dan water, waardoor de aarde meer opwarmt dan wanneer het zomer is op het zuidelijk halfrond.

ik hoop dat je het snapt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding