Welke wielen voor inline skates oxelo?

Mijn oudste zoon heeft inline skates oxelo (maat37-41) gekregen voor zijn communie in mei 2014. Hij doet dit enorm graag, maar de wieltjes slijten enorm af, vooral de achterste aan deze waar de rem zit. Hij neemt meestal een zeer grote snelheid en hij draait ook zeer graag rondjes rond zijn eigen as. Nu is hij toe aan nieuwe wieltjes ervoor. In de decathlon easy zijn er geen (de wieltjes die er nu op zitten zijn 76 mm - 78a). Wel de kleinere van 64, maar die zullen waarschijnlijk niet goed zijn? Ook op de website van decathlon zijn de wieltjes maat 76 niet meer beschikbaar. Op een andere website heb ik wel vergelijkbare wieltjes gevonden in maat 76 maar daar staat op 83a. Wat betekent dit laatste getal met een a eigenlijk? En zouden die dan beter zijn in die zin dat ze minder snel afslijten?
http://www.sportbeer.nl/22759/powerslide-skeeler-wielen-conquest-72mm-83a-4-pack.html

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Schaatsen
3.1K

Antwoorden (1)

Dit getal geeft de hardheid aan van het materiaal van de wiel. Het slijten wordt het meest veroorzaakt door de ondergrond waarop men skate. Asfalt laat ze meer slijten dan het metaal of hout van een skateramp bijv. In de praktijk merkt iemand die niet aan wedstrijden doet, niet veel van het verschil tussen 78a en 83a. Wedstrijdrijders (speed) gebruiken veel hogere hardheden tot 95a. Bij stunten worden lagere hardheden gebruikt ivm de betere grip van het wiel.
Om slijten zoveel mogelijk gelijkmatig te laten verlopen is het goed de wielen regelmatig om keren (binnenkant naar buiten te zetten) zodat geen schuine rand ontstaat. Zie voor meer informatie over wielkeuze onderstaande link
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb de wieltjes onlangs gekeerd van die meest afgesleten waren, maar duurt niet lang eer vooral het achterste wieltje vlakbij rem enorm veel verder afslijt. Omdat dit zo snel slijt, wil ik natuurlijk dat de wieltjes niet te duur zijn. De goedkoopste zijn de kleintjes van 64 mm, maar die zullen wellicht niet passen als er op steken van 76 mm?
Bedankt voor uw uitleg, hij schaatst altijd op asfalt en de slijtage is enorm als je bedenkt dat ze pas nieuw zijn van eind mei. Van zijn vorige skates waren zijn wieltjes toch pas na een jaar versleten (en dat waren al geen nieuwe, waren van neef geweest).
Betaalbaren wielen (in die zin dat het geen paar skates kost) die toch een jaar meegaan, dat zal wel niet bestaan zeker?