Wat wordt bedoeld met een 'clean sweep' bij het schaatsen?

Er wordt bij de olympische spelen steeds over gesproken, maar ik heb geen idee wat het betekent.
Net werd er gezegd "geen clean sweep dit keer, maar wel 1 2 en 3" dus mijn vermoeden dat het ging over compleet oranje bovenaan klopt dus niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Schaatsen
6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is echt onjuist verwoord. Als er iets een clean sweep is was het wel dit 1-2-3 + 4. Hoe had deze sweep nog cleaner kunnen zijn. http://www.bbc.com/sport/0/winter-olympics/26054689 https://www.google.com/search?q=clean+sweep+schaatsen&oq=clean+sweep+schaatsen&aqs=chrome..69i57j69i60.9861j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8#q=clean+sweep+1500m
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou je je reactie als antwoord kunnen geven?

Het beste antwoord

De betekenis in de media is steeds weer dat er goud zilver en brons wordt gewonnen door hetzelfde land. Het heeft niks met schaatsen te maken, het kan in elke sport voorkomen.

Bij de 1500m vrouwen schaatsen was er dus wel degelijk een clean sweep door Nederland en was de commentator onjuist of heb jij iets verkeerd gehoord/begrepen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook als je de 4de Nederlandse meetelt blijft het nog steeds een clean sweep, het hoogst mogelijke resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een clean sweep bij een sport is dat het overwicht van een groep (in dit geval dus Nederland) dat alle prijzen of medailles naar die groep gaan en de rest eigenlijk voor gewoon voor spek en bonen meedoet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met de opmerking "geen clean sweep" werd in dit geval bedoelt dat zelfs de eerst volgende plaats (die van Leenstra) tot dezelfde groep behoorde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de opmerking "geen clean sweep" werd in dit geval bedoelt dat zelfs de eerst volgende plaats (die van Leenstra) tot dezelfde groep behoorde. Het was wel een clean sweep. Wat had dan wel een clean sweep geweest in deze situatie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
cleaner sweep ? "geen clean sweep" waren de woorden van een van de presentatoren
op de tv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft toch niet braaf mee te gaan met wat de vrager beweert, danwel de commentator. Beiden kunnen onjuist zijn.
Een sweep is het aantal schaatsers uit hetzelfde land dat op het podium staat, wanneer een sporter meerdere afstanden wint, dan wordt dit ook wel clean sweep genoemd.