Hoort de schaatser in de buitenbocht het startpistool eerder?

De man met het startpistool staat aan de kant van de buitenbocht.
Snelheid geluid = 340 m/s.
De 2 schaatsers staan ongeveer 5 meter van elkaar en schaatser buitenbocht hoort het startschot dus 5/340 = 0,015 seconde eerder! Of komt dit geluid van beide kanten (speaker?) of van de bovenkant zodat ze het schot op hetzelfde moment horen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Schaatsen
1.5K

Het beste antwoord

Ja die hoort dat eerder, maar het verschil is wel miniem. Hoe verder af hoe later je het ook hoort Dat is het zelfde met zien. we zien altijd de verleden tijd. Wat we zien is al gebeurd
Ik dacht ook dat er luidsprekers zijn geplaatst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij al het antwoord geeft in de vraag dan hebben wij maar te bevestigen ja of nee. Gans de uitleg heb je al zelf gegeven. Moert ik dan de interessante uithangen en alles nog eens herhalen.
Hoe verder je van iets staat hoe later je het hoort. Zelfs met luidsprekers is dat zo. IK denk dat je het antwoordt al zelf wel weet.
Als je al deze gegevens kunt geven dan weet je over wat je praat
Weerkaatsing en geluid uit een luidspreker komen altijd later dan dat de dichtstbijzijnde schaatser het startschot hoort
hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niet echt een antwoord, maar goed, ik moet er toch een kiezen...

Andere antwoorden (1)

de snelhuid van geluid is 340 meter per seconden die 0,015 seconden schelen zo weinig dat het niet uitmaakt want er winnen ook vaak mensen die in de binnenbocht schaatsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nee, tijdens de huidige Olympische Spelen is 0,015 seconden meerdere keren het verschil geweest tussen 1e en 2e plek!!!