Why the belletje op de five hundred meters speedskating?

Vraag van een Engelse collega die nix weet van schaatsen, en een goeie vraag stelt: waarom wordt de bel voor de laatste ronde geluid op de 500 meter sprint?
Het is toch maar één rondje plus een beetje?
Reglement? Folklore?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag, je kan je idd niet vergissen.
Was ooit wel een Nederlander die een rondje vergat, weet niet meer wie, maar dat was op de 10km of zo...

Het beste antwoord

Inderdaad, het staat in de reglementen van de ISU dat het de plicht is van de ronden teller scheidsrechter:

Rule 219
Duties of Lap scorers
Lap scorers must display visibly the number of laps still to be skated. 20 to 30 meters before the beginning of the last lap a signal by bell shall be given to the Skaters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om te voorkomen dat ze er meer rondjes rijden :).

Nee serieus: ik denk dat het voor de schaatsers zelf is, dat ze weten dat ze de eerste 100 meter hebben gehad, dat ze in principe op volle snelheid moeten zijn voor de laatste ronde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is het zodanig geprogrammeerd dat, indien het rondebord ''1'' aangeeft, automatisch de bel wordt geluid.
Of heeft iemand een fysieke persoon een bel zien luiden (met touwtje)?!.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het publiek wakker te schudden dat de finish eraan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat nu eenmaal in het reglement; bij het ingaan van de laatste ronde wordt de bel geluid. Gebeurt nog altijd gewoon met de hand.

Bij de 500 meter lijkt het allemaal wat overdreven inderdaad, maar regels zijn nu eenmaal regels.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar mensen zijn toch geen robots die keurig regeltjes uitvoeren. Als het werkelijk geen enkel doel dient kan het reglement toch aangepast worden. Dus ik vind dit niet zo'n sterke verklaring.
rose
14 jaar geleden
Als het de juiste verklaring is, is het een sterke verklaring.